روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

حاج قربان سلیمانی پیشکسوت دوتار نواز ایران در روستای علی‌آباد قوچان به دنیا آمد.

حاج قربان از هشت سالگی دو تار به دست گرفت و نزد پدرش که از نوازندگان صاحب

نام دو تار شمال خراسان به شمار می رفت ،به شاگردی پرداخت او هنگام در گذشت پدر، 22 سال سن داشت و از آن پس نزد غلامحسین بخشی جعفر آبادی ، حاج محمد بخشی قیطانی و عوض بخشی به آموختن دو تار روی آورد.

او ازسال 1346 تا 1366 دست به ساز نبرد و فعالیت مجددش را از سال 1367 با برنامه تلویزیونی  اندیشه هنر شروع کرد و درسال 1369 در جشنواره موسیقی فجر ،نوازنده برتر انتخاب شد و از آن سال به بعد هم به عنوان داور در جشنواره موسیقی فجر حضور یافت.

 

حاج‌قربان به سه زبان ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند.

 

این استاد صاحب نام 8 بار به فرانسه اعزام شد و به عنوان پدیده و ستاره  آوینیون فرانسه معرفی شد .

او همچنین به کشورهای بسیاری مانند پرو ، هلند، تونس، ترکیه، بلژیک ،انگلستان ،سوئیس، کلمبیا ، اکوادور ،پاناما، فرانسه و چند شهر آمریکا نیز عزیمت کرده است.

حاج قربان سلیمانی معتقد است : مردم جهان بخصوص فرانسوی ها ، بهتر از ایرانی ها مرا می شناسد چون هنر طلبند و هنر را دوست دارند ،آنها واقعا موسیقی را می فهمند چون اهل تحقیق و پژوهش اند .

این نوازنده چیره دست خراسانی که دوتار را شوق دل می داند ، به عنوان گنجینه ملی لقب گرفت و از دست رییس جمهوری وقت نشان درجه 2 فرهنگ و هنر دولتی دریافت کرده است.

او در آلبوم شب، سکوت، کویر، با شجریان همکاری کرد.

حاج قربان درسال 1385 با اهدای دو تارش به پسرش علیرضا سلیمانی با موسیقی وداع کرد و یک سال بعد در یکشنبه 30 دی   1386  در سن 87 سالگی در قوچان دارفانی را وداع گفت و در زادگاهش روستای علی آباد در باغ شخصی اش آرام گرفت . خداوند روحش را قرین رحمتش قرار دهد انشاءالله


۹۱/۱۱/۰۸
حسین جاهدناوخ