روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

(باغدار گرامی)

باتوجه به شیوع بیماری سفیدک داخلی در باغات انگور پس از هر بارندگی بلافاصله نسبت به سمپاشی باغات خود با سموم متالاکسیل مانکوزب و آلیت به صورت هفتگی اقدام نمایید.


واحد حفظ نباتات

خرداد 95                                        روابط عمومی جهاد کشاورزی

۲۶ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۸
حسین جاهدناوخ

نوجوانی که در پی مزاحمت سایبری مردی جوان برای خانواده اش این فرد را به قتل تهدید کرده بود توسط پلیس فتای خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد .


سرهنگ رضا قدمگاهی فرمانده انتظامی شهرستان قوچان در تشریح این خبر گفت : با دریافت مرجوعه قضایی مبنی بر تهدید به قتل توسط یکی از کاربران شبکه های اجتماعی تیمی از پلیس فتا این فرماندهی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.


 وی افزود: در بررسی اظهارات مرد جوان که رضا نام دارد مشخص شد مدتی است که فردی ناشناس با عکس ترسناکی که برای پروفایل خود انتخاب کرده، در شبکه اجتماعی تلگرام ضمن فحاشی من را تهدید به قتل می کند.


وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا پس از یک سری تحقیقات فنی در فضای سایبری متهم که نوجوانی بود را در یکی از نقاط حاشیه شهر قوچان شناسایی و به پلیس فتا احضار کردند.


سرهنگ قدمگاهی تصریح کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده ضمن اعتراف به بزه انتسابی اعلام کرد گوشی هوشمند مادرم را برای تنظیمات داخلی گرفتم و متوجه شدم فردی مزاحم وی شده است و با توجه به تعصبی که داشتم غیرتم اجازه نداد و تصمیم به تلافی گرفتم و با خطی دیگر با مزاحمت مکرر او را تهدید به قتل کردم.


وی با اشاره به معرفی متهم و شاکی به دادسرا خاطرنشان کرد: هرگونه تهدید و ارعاب در فضای سایبری مشمول قانون جرایم رایانه ای بوده و قانون گذار برابر جرم صورت گرفته مجازات نقدی و حبس پیش بینی کرده است.


۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۱
حسین جاهدناوخ

واکسیناسیون 200 هزار رأس دام علیه تب برفکی در قوچان


به گزارش قوچان 24 ؛ علیرضا قدرتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت دام سبک و سنگین شهرستان بیش از 420 هزار رأس است که حدود 4 درصد کُل جمعیت دام استان را شامل می‌شود از واکسیناسیون بالغ‌بر 200 هزار رأس دام سبک و سنگین تاکنون علیه بیماری تب برفکی خبر داد.


وی یادآور شد: واکسیناسیون آبله گوسفند و بز 66 هزار و 435 رأس، واکسن شاربن دام سبک و سنگین و تک سُمی به‌طور مجموع 66 هزار و 936 رأس، واکسیناسیون قانقاریا 5 هزار و 760 رأس و واکسیناسیون هاری برای یک هزار و 17 قلاده سگ انجام‌شده و مایه‌کوبی همچنان ادامه دارد.


رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با اشاره به برنامه‌های واحد مبارزه با بیماری‌های این شبکه اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بیماری‌های دامی، تجزیه‌وتحلیل آن‌ها برای شناسایی کانون‌های بروز و برنامه‌ریزی و اجرای راهکارهای مناسب در راستای مقابله با بیماری‌ها از جمله این وظایف است.


قدرتی با اشاره به اینکه بیماریابی و اجرای موازین پیشگیری، پیگیری و درمان بیماری‌هایی که باید تحت مراقبت قرار بگیرد جزو دیگر وظایف محوله است، داشتن توانایی لازم برای مقابله با آن‌ها و راه‌های درمان و پیشگیری بیماری را سرلوحه اقدامات واحد مبارزه با بیماری‌های دانست.


وی با یادآوری اینکه این واحد به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه بیماری‌ها می‌پردازد، گفت: برای بهبود عملیات پیشگیری واکسن‌های موردنیاز شهرستان تأمین و نگهداری شده تا با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری آن‌ها را بین مراکز مایه‌کوبی شهرستان توزیع شود.


رئیس شبکه دامپزشکی قوچان تأکید کرد: روستاییان و دامداران با رعایت ضوابط بهداشتی از قبیل ضدعفونی و سم‌پاشی جایگاه دام و آهک پاشی و جلوگیری از تردد دام‌ها به دامداری‌ها و جایگاه‌های نگهداری دام نسبت به کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار و مشترک اقدام کنند.


۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۰
حسین جاهدناوخ

 تحویل 250 واحد مسکن مهر قوچان در آینده نزدیک | اشتباه در قرارداد اصلاح هندسی میدان ورزش قوچان


به گزارش قوچان 24 ؛ مجید مفیدی‌فر صبح امروز با تأکید بر اینکه این شهرستان در پروژه مسکن مهر به‌روز بوده و در صورت مراجعه متقاضی و داشتن آورده مالی پیمانکار آمادگی واگذاری دارد، بیان کرد: تاکنون حدود 200 واحد واگذار شده و 250 واحد نیز در حال انجام کارهای اداری بوده که در آینده‌ای نزدیک به متقاضیان تحویل خواهد شد.


وی علت تکمیل نشدن برخی واحدهای مسکن مهر در این شهرستان را نبود متقاضی و عدم رغبت پیمانکار به تکمیل پروژه دانست و تصریح کرد: امسال باید پرونده مسکن مهر بسته شود و دولت واحدهای نیمه‌کاره را تعیین تکلیف خواهد کرد اما تمهیداتی ازجمله حذف شرایط فرم «ج» که دست و پاگیر بوده برای افزایش متقاضی در حال برنامه‌ریزی است.


رئیس اداره راه و شهرسازی قوچان با اشاره به برخی کمبودهای موجود در مسکن مهر این شهرستان و تأکید بر تعامل میان دستگاه‌های اجرایی برای رفع این مشکلات، گفت:  اتوبوس‌ و تاکسی برای انجام رفت‌وآمدهای ساکنین باید بیشتر باشد و واحدهای تجاری نیز برای تأمین مایحتاج روزانه مثل نان در آینده‌ای نزدیک ایجاد می‌شود.


مفیدی‌فر خیابان‌های فاقد آسفالت را یکی دیگر از مشکلات مسکن مهر این شهرستان دانست و اضافه کرد: قرار شد پولی تزریق شود تا پیمانکار خیابان‌های فاقد آسفالت و دارای متقاضی را قبل از آغاز فصل بارش‌های پائیزی پوشش دهد.


وی با اشاره به بارش‌های اخیر در فصل بهار امسال و سیلابی شدن کانال نزدیک مسکن مهر، گفت: خوشبختانه در مسکن مهر با سیلاب روبرو نشدیم و این موضوع بیشتر متوجه دیوار ساحلی سمت پادگان ارتش بود که امیدواریم با لایروبی کانال و رودخانه فصلی توسط شهرداری جلوی سیلاب‌های آتی گرفته شود.


اشتباه در قرارداد پروژه اصلاح هندسی میدان ورزش قوچان را قفل کرد


رئیس اداره راه و شهرسازی قوچان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره علت عقب افتادن پروژه اصلاح هندسی میدان ورزش این شهرستان اظهار کرد: مشاور این پروژه آیتم‌های اشتباهی را در قرارداد انجام داده بود و از حدود 5 میلیارد تومان، 2.6 میلیارد تومان پیمانکار عملیات اجرایی داشته و مصالح به‌ کار برده است.


مفیدی‌فر یادآور شد: طی جلسات مکرر در استان و فرمانداری قرار شد قرارداد اولیه خاتمه پیمان خورده و محاسبات و نقشه‌های اجرایی مشاور تکمیل و به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شود و با تأیید شهرداری و اداره کل به‌صورت ترک تشریفات یا با پیمانکار اولیه یا پیمانکار جدید ادامه کار آغاز شود.


وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون مشاور نتوانسته به جمع‌بندی برسد و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز به‌شدت پیگیر این پروژه است، گفت: به‌محض اصلاح نقشه‌ها و تأیید اداره کل و انجام برآورد انعقاد قرارداد انجام و پروژه مجدد شروع به کار می‌کند.

۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۸
حسین جاهدناوخ

هادی شوشتری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی مجددا به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد.


۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۲۸
حسین جاهدناوخ

به گزارش قوچان 24 ؛ علیرضا قدرتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، کنترل‌های بهداشتی موضوع آئین‌نامه و بازرسی را ازجمله اقداماتی دانست که ازلحاظ پیشگیری و مبارزه با امراض دامی، بیماری‌ها و آلودگی‌های قابل‌انتقال به انسان و دام لازم و ضروری محسوب می‌شود.


وی با اشاره به ماده چهار و پنج آئین‌نامه کنترل‌های بهداشتی، عبور و مرور و نقل‌وانتقال دام زنده و فراورده‌های خام دامی در داخل کشور را مستلزم کسب مجوز بهداشتی از سازمان دامپزشکی برشمرد و تصریح کرد: سازمان می‌تواند در هر نقطه‌ای از کشور به‌خصوص در مرزها و مبادی ورودی دام که لازم بداند پست کنترل تردد دام و فرآورده‌های خام دامی ایجاد کند.


رئیس شبکه دامپزشکی قوچان یادآور شد: صاحبان دام و وسایط نقلیه حمل دام و فرآورده‌های خام دامی موظف‌اند ضمن توجه به اخطار و علائم مربوط گواهی و مجوز عبور و انتقال دام و فرآورده‌های خام دامی همراه خود را به مأمورین پست کنترل تردد دام ارائه کنند.


قدرتی با بیان اینکه در راستای نظارت بر اجرای آئین‌نامه فوق و جلوگیری از حمل‌ونقل غیراصولی تاکنون 272 مورد پروانه حمل بهداشتی خودرو در این شهرستان صادرشده است، گفت: از این تعداد 131 مورد پروانه حمل بهداشتی دام سبک، 25 مورد حمل دام سنگین، 45 مورد حمل شیر تازه، 27 مورد حمل فرآورده‌های منجمد دامی، 15 مورد حمل گوشت مرغ و گوشت قرمز، 14 مورد حمل طیور زنده، 5 مورد حمل تخم‌مرغ، 5 مورد خوراک دام و طیور و 5 مورد سایر موارد نظیر کود حیوانی، پوست دام و... بوده است.


وی تأکید کرد: رعایت موازین بهداشتی، قوانین و ضوابط سازمان دامپزشکی کشور و پیگیری‌های مستمر در این خصوص سرلوحه اقدامات کارشناسان در شبکه دامپزشکی قوچان است.


۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۱
حسین جاهدناوخ


هموطنان گرامی:

توجه توجه....

طبق اطلاعیه بیمارستان الزهرا تهران قرص استامینوفن جدیدی وارد بازار شده که در زیر آن بصورت ریز نوشته شده "دگلوفین  یا   باکلوفن"به هیچ وجه  به هیچ وجه استفاده نکنید که ظرف مدت 72 ساعت صد در صد سبب مرگ می شود.

لطفا اطلاع رسانی کنید

خواهشاً کپی کنید  همه در جریان باشن...رفع خطر احتمالی واجب است. لطفا اطلاع رسانی کنید به نظر میرسد این قرص سمی توسط اسراییل و از طریق عناصر گروه داعش توزیع میشود

,,فقط زود,بفرستید,,توهرگروهی هستید,,هرکه برات مهمه اینو براش بفرس.

سرهنگ قنبری

  09122431960

۲۳ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۶
حسین جاهدناوخ


انچه تا کنون در مورد تبار کردان برای شما عزیزان گفته بودیم...


🔴اینکه کوردها از بدو پیدایش تمدن بشری دارای دولتهای محلی و منطقه ای بودند و اجتماع مردمی و ایلی خود رارباتوجه به قوانین وضع شده توسط همان دولتها اداره میکرند.

 🔴دولتهای باستانی مانند هیتی ها. میتانیها.کمیریهاوگوتها ودر مانن ها که به گفته اکثر کارشناسان اجداد کوردهای کرمانج بودند و در منطقه زاگرس ،جنوب دریاچه ارومیه ساکن بودند.و در کتیبه های اشور و اوراتور بارها از جنگها و رشادتهای انها نوشته شده است.

وپس از ورود مادهای کورد نژاد به منطقه ماننا با متحد شدن با  پنج قوم دیگر از جمله کاسی های فلات نشین هسته اصلی سلسله ماد را تشکیل داده و اولین امپراطوری  جهان و اولین امپراطوری کوردی را تشکیل دادن.مانن ها بعدا پس از ورود به کردستان باکور چمشگزک خوانده شدند.که قبلا در موردشان نوشته ایم.

🔴اما دومین سلسله امپراطوری که به کوردها نسبت داده شده ساسانیان هستند که پس از اشکانیان (پارت)

به قدرت رسیدند که همانگونه که گفته شد نسب شان از طایفه شبانکاره ساکن در فارس و استخر (شیراز)بودند.

🔴اما همانگونه که در امپراطوری ماد مانن ها بخشی از امورات حکومتی ماد را عهده دار بودند.

در امپراطوری ساسانیان نیز طایفه ای بزرگ در این حکومت موثر بوده که امروزه انها را بیچرانلو میخوانیم....

🔴« بیچرانلوها» ازایلات کرد خراسان هستند که کیکانلو هم نامیده می شوند. علل اینتغییر نام ها در طول زمان به درستی مشخص نیست که از چه عواملی نشات گرفته اند، شایدحوادث تاریخی، نقل و انتقالات، فراز و نشیب های سیاسی و ... هرچه هست در موردبیچرانلوها بارها نام ایلی آن ها متغییر شده است. بر اساس اسناد تاریخی و گفته های معمرین این ایل نام اولیه آن ها کیکانی بوده اما پس از مدتی به «گوپانان» یاگوپانلو برگشت خورده است. در مورد گوپانان معتقدند که چون در شهر گوپانان دارابگردجزو بزرگان دربار ساسانیان بوده اند به گوپانی مشهور شده اند که این نام تا سال های 1200 هجری قمری هم در قباله خواها بعضاً به کار می رفته است

گفتنیست پس از اعلام جنگ شاهپور اول ساسانی با رومیان و ازاد سازی مناطق شمالی سوریه که بخش اعظم ان کوردستان بود گوپانلو ها به حکومت انجا در امدند.وپس از ساسانیان کمک به کوردستان باکور نقل مکان کردن و بدلیل اینکه از سمت سوریه در حجرت بوده به شاماتی یا شامالویی معروف شده بودند.

🔴با ورود دسته دسته انها به کوردستان باکور شاید بدلیل  مهاجر بودنشان در باکور و اینکه چراهگاههای شخصی نداشته به بیچری ها (بدون چراگاه)  معروف شدند(نیازمند منبع) سپس با پیدایش علویت و فشارهای عثمانیان کمک بسمت ایران و سپس خراسان گسیل گشتند.و از سال 1200 هجریقمری به این سمت واژه کیکانلو و گوپانلو حذف و به ترخوانی ها شامالی معروف شده اند.  در اسناد خطی این ایل هم فراوان به چشم می خورد.


 🔴اما ناگفته نماند که مرکز حکومت از گذشته های دور روستای🌺 قلعه بیگ🌺 بوده که از سابقه چهارصد ساله برخوردار است.

🔴 قلعه بیگ مرکز حکومت محمدجانبیگ کیکانلو، نیای فرج اله خان، بوده که روستا را به شکل قلعه نظامی با چندین برجدیده بانی به سال 1120 هجری قمری تاسیس نموده . از بزرگترین رجال و مشاهیر بیچرانلودر چهارصد ساله اخیر باید از کسانی چون: جان بگ بیچرلو وزیر قوچیان شاه عباس کبیر،مرتضی قلی خان بیچرلو حاکم کرمان، بیجی بگ بیچرلو حاکم کرمان، حاج سلیمان بیچرانلوحامی نادر شاه افشار، حسن بگ کیکانلو حاکم سرحد، آقاجان بگ گوپانلو حاکم سرحدقوچان، حیدرخان شاملو حاکم ایل کیکانل، بالی بگ شاملو حاکم ایل، ابوطالب بگ، کریمخان، رمضان خان سرحدی، علی خان بیگ و فرج اله خان بیچرانلو نام برد که در کتاب« مرزداران شمال خراسان» هم سرگذشت زندگی این قهرمانان بیان شده بخشی از این ایل بزرگ هم در اواخر حکومت صفوی بین کوردستان روژاوا (سوریه)در جابجای مکان بودند.

🔴هم اکنون هم بیچرانلو ها یکی از طوایف بزرگ و تاثیرگذار در خراسان هستند.


🔴 کانال کرمانج خراسان 👇👇

۲۳ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۴
حسین جاهدناوخ

آیا میدانستید دیاکو و امپراطوری کوردها اولین و قوی ترین  امپراطوری ایران کنونی بوده؟

آیا میدانستید زبان پهلوی همان کوردیست؟

آیا میدانستید اسم مازندران یعنی دره های بزرگ اسمی کوردیست؟

آیا میدانستید سه گره شال مردان کورد به نشانه سه پند زردشت بوده؟

آیا میدانستید زبان اوستا کوردی بوده؟

آیا میدانستید آذربایجان آگرپاریزان یعنی نگهبان آتش لقب کوردها زردشتی آن منطقه بوده؟

آیا میدانستید خوزستان اسم قدیمیش سوزیان یعنی محل احساس یک اسم کوردی بوده؟

آیا میدانستید البرز یا برز که عربها بهش ال دادن یعنی  بلند یک اسم کوردی بوده؟

آیا میدانستید دماوند محل قشلاق عشایر کورد بوده و ریشه نامش دوماوند در گویش کوردی لکی یعنی عقب وند (محل قشلاق)؟

آیا میدانستید جزیره لاوان یک اسم کوردیه یعنی جزیزه جوانان؟

آیا میدانستید اسم اصلی قزوین کژین بوده بخاطر لهجه ترکها به قزوین تغییر کرده و کوردیست یعنی دخترانه ؟

آیا میدانستید تبریز اسم اصلیش تاوریژ بوده یعنی پایین امدن تب یک اسم کوردی بوده ؟

آیا میدانستید اصفهان اسم اصلیش اسپدان به کوردی یعنی محل نگهداری اسبها که اسم کوردی بوده ؟


آیا میدانستید شهر خوی یک اسم کوردیست به معنای نمک؟

آیا میدانستید خراسان یعنی بالا آمدن خورشید یک کلمه کوردیست؟

 آیا میدانستید خدا در تورات در اشعیا ١٣کوردها را ارتش من خطاب میکند?

آیا میدانستید شهر سقز به ساکز تغییر کرد و پایتخت سکاها بود؟

آیا میدانستید ساسانیان کورد بودند و پایتختشان در کرمانشاه بود ؟

آیا میدانستید هلاکو خان فقط از کوردها شکست خورد؟

آیا میدانستید نادر شاه افشار از کوردهای کرمانج خراسان بود؟

آیا میدانستید ابو مسلم خراسانی از کوردهای کرمانج خراسان بود؟

آیا میدانستید کورش یا کورشا به کوردی یعنی پسر شاه ؟

آیا میدانستید کریم خان زند از کوردهای لک بود.

آیا میدانستید حضرت نوح بعد از طوفان معروف نوح کشتی اش درکردستان به خشکی نشست ؟

 (کوه آرارات در کردستان شمالی /

موسوم به کردستان ترکیه )

آیا میدانستید 250کورد در سازمان ناسا حضور دارند؟

آیا میدانستید مظفر پرتوماه از فیزیک دانان هسته ایی و عضو سازمان ناسا کورد بود؟

آیا میدانید روسها و انگلیسیها فقط از کوردها شکست خوردن آ ن هم توسط سنجر خان؟


آیا میدانستید فقط کوردها توانسته اند بر داعش و داعشیان پیروز شوند؟

آیا میدانستید تنها ملتی که هنوز زبان و لباس و فرهنگ جندین هزار ساله اش را حفظ کرده است کوردها هستند؟

آیا میدانستید اعراب به هرجا اسلام بردند زبانشان با زبان مردم منطقه بومی نفوذ کرد و فرهنگشان گسترش یافت.

بعد از اسلام لباس خیلی از اقوام مسلمان شده نابود و فرهنگشان فراموش شد 

 ولی عربها نتوانستند بر فرهنگ کوردها نفوذ کنند نه در زبان نه در لباس و نه فرهنگ 

آیا میدانستید اعراب به دلیل اینکه هرگز نتوانسته اند بر کورد ها چیره شوند به آنها لقب جنیان به دلیل سریع بودن و پنهان بودن از دید نهادند؟ 

آیا میدانستید اسم بغداد کوردیه به معنی باغچه عدالت؟

آیا میدانید در جهان فقط کوردها قادرند در صورت یاد گرفتن زبانهای دیگررا بدون لهجه صحبت کنند؟ 

آیا میدانستید اولین زن تاریخ نویس جهان یک زن کورد مستوره اردلان بود؟؟

آیا میدانستید بین 30تا 40% خاک ترکیه را کردها تشکیل میدهند و 15% خاک سوریه و 5 استان خاک   ایران !؟

آیا میدانستید در کشور اسراییل بیش ۲٥۰هزار کورد وجود دارد ؟؟

آیا میدانستید جمعیت کل کردهای جهان به شصت میلیون نفر میرسد با حاحتساب کردهای ایران /ارمنستان /عراق/ترکیه/سوریه/اسراییل /مصر / لبنان و کردهای مهاجر ومقیم کشورهای اروپایی و آمریکا 


آیا میدانستید کوردها اولین کسانی هستند که در دنیا در صفوف ارتش چریکها وجنگجویان بیشترین دختر و زن را در خود جای داده اند حتی به مراتب بیشتر ارتشیان زن ایالات متحده

آیا میدانستید فاصله ی شهر موصل عراق با اربیل و دهوک (شهرهای کردستان عراق) به اندازه فاصله کرج تا تهران است ؟ وشهر موصل و تکریت با حدود 5میلیون نفر جمعیت بدست داعش سقوط کرد 

ولی اربیل با دو میلیون نفر جمعیت همچنان در حال سپری کردن روزهای عادی زندگی است


ای مردم کورد اگر به تاریخ هزاران ساله و غرور آفرین خود افتخار میکنید این متن پراز شکوه را منتشر کنید تا همه بدانند این کوردها نیستند که سر میبرند بلکه حسودان و غرض ورزان هستند که با پنهان کردن تاریخ و راه انداختن احساسات کورد هراسی سر مردم را شیره میمالند و میخواهند 

کوردهای سرافراز را منزوی کنند.


زنده باد کوردهای غیور


۲۳ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۴۱
حسین جاهدناوخ

مدیر برنامه طرح تحول نظام سلامت از تخصیص 22 میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی هتلینگ بیمارستان‌های قائم، شهید کامیاب و ابن‌سینای مشهد تا آخر شهریور سال جاری خبر داد | تا پایان سال آینده ، کلینیک ویژه با ساختمان‌هایی مجهز و مستقل از بیمارستان‌ها در قوچان نیز افتتاح میشود


۲۳ خرداد ۹۵ ، ۰۸:۲۶
حسین جاهدناوخ