روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی


انچه تا کنون در مورد تبار کردان برای شما عزیزان گفته بودیم...


🔴اینکه کوردها از بدو پیدایش تمدن بشری دارای دولتهای محلی و منطقه ای بودند و اجتماع مردمی و ایلی خود رارباتوجه به قوانین وضع شده توسط همان دولتها اداره میکرند.

 🔴دولتهای باستانی مانند هیتی ها. میتانیها.کمیریهاوگوتها ودر مانن ها که به گفته اکثر کارشناسان اجداد کوردهای کرمانج بودند و در منطقه زاگرس ،جنوب دریاچه ارومیه ساکن بودند.و در کتیبه های اشور و اوراتور بارها از جنگها و رشادتهای انها نوشته شده است.

وپس از ورود مادهای کورد نژاد به منطقه ماننا با متحد شدن با  پنج قوم دیگر از جمله کاسی های فلات نشین هسته اصلی سلسله ماد را تشکیل داده و اولین امپراطوری  جهان و اولین امپراطوری کوردی را تشکیل دادن.مانن ها بعدا پس از ورود به کردستان باکور چمشگزک خوانده شدند.که قبلا در موردشان نوشته ایم.

🔴اما دومین سلسله امپراطوری که به کوردها نسبت داده شده ساسانیان هستند که پس از اشکانیان (پارت)

به قدرت رسیدند که همانگونه که گفته شد نسب شان از طایفه شبانکاره ساکن در فارس و استخر (شیراز)بودند.

🔴اما همانگونه که در امپراطوری ماد مانن ها بخشی از امورات حکومتی ماد را عهده دار بودند.

در امپراطوری ساسانیان نیز طایفه ای بزرگ در این حکومت موثر بوده که امروزه انها را بیچرانلو میخوانیم....

🔴« بیچرانلوها» ازایلات کرد خراسان هستند که کیکانلو هم نامیده می شوند. علل اینتغییر نام ها در طول زمان به درستی مشخص نیست که از چه عواملی نشات گرفته اند، شایدحوادث تاریخی، نقل و انتقالات، فراز و نشیب های سیاسی و ... هرچه هست در موردبیچرانلوها بارها نام ایلی آن ها متغییر شده است. بر اساس اسناد تاریخی و گفته های معمرین این ایل نام اولیه آن ها کیکانی بوده اما پس از مدتی به «گوپانان» یاگوپانلو برگشت خورده است. در مورد گوپانان معتقدند که چون در شهر گوپانان دارابگردجزو بزرگان دربار ساسانیان بوده اند به گوپانی مشهور شده اند که این نام تا سال های 1200 هجری قمری هم در قباله خواها بعضاً به کار می رفته است

گفتنیست پس از اعلام جنگ شاهپور اول ساسانی با رومیان و ازاد سازی مناطق شمالی سوریه که بخش اعظم ان کوردستان بود گوپانلو ها به حکومت انجا در امدند.وپس از ساسانیان کمک به کوردستان باکور نقل مکان کردن و بدلیل اینکه از سمت سوریه در حجرت بوده به شاماتی یا شامالویی معروف شده بودند.

🔴با ورود دسته دسته انها به کوردستان باکور شاید بدلیل  مهاجر بودنشان در باکور و اینکه چراهگاههای شخصی نداشته به بیچری ها (بدون چراگاه)  معروف شدند(نیازمند منبع) سپس با پیدایش علویت و فشارهای عثمانیان کمک بسمت ایران و سپس خراسان گسیل گشتند.و از سال 1200 هجریقمری به این سمت واژه کیکانلو و گوپانلو حذف و به ترخوانی ها شامالی معروف شده اند.  در اسناد خطی این ایل هم فراوان به چشم می خورد.


 🔴اما ناگفته نماند که مرکز حکومت از گذشته های دور روستای🌺 قلعه بیگ🌺 بوده که از سابقه چهارصد ساله برخوردار است.

🔴 قلعه بیگ مرکز حکومت محمدجانبیگ کیکانلو، نیای فرج اله خان، بوده که روستا را به شکل قلعه نظامی با چندین برجدیده بانی به سال 1120 هجری قمری تاسیس نموده . از بزرگترین رجال و مشاهیر بیچرانلودر چهارصد ساله اخیر باید از کسانی چون: جان بگ بیچرلو وزیر قوچیان شاه عباس کبیر،مرتضی قلی خان بیچرلو حاکم کرمان، بیجی بگ بیچرلو حاکم کرمان، حاج سلیمان بیچرانلوحامی نادر شاه افشار، حسن بگ کیکانلو حاکم سرحد، آقاجان بگ گوپانلو حاکم سرحدقوچان، حیدرخان شاملو حاکم ایل کیکانل، بالی بگ شاملو حاکم ایل، ابوطالب بگ، کریمخان، رمضان خان سرحدی، علی خان بیگ و فرج اله خان بیچرانلو نام برد که در کتاب« مرزداران شمال خراسان» هم سرگذشت زندگی این قهرمانان بیان شده بخشی از این ایل بزرگ هم در اواخر حکومت صفوی بین کوردستان روژاوا (سوریه)در جابجای مکان بودند.

🔴هم اکنون هم بیچرانلو ها یکی از طوایف بزرگ و تاثیرگذار در خراسان هستند.


🔴 کانال کرمانج خراسان 👇👇

۹۵/۰۳/۲۳
حسین جاهدناوخ