روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۲۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

به گزارش سخن: قهرمان سنگین وزن کشتی جهان در بهمن سال 1334 در تهران به دنیا آمد. به علت علاقه فراوان به ورزش کشتی در سنین پائین به باشگاه هژبر واقع در خیابان قزوین رفت وزیر نظر محمد علی حسامی یادگیری کشتی را آغاز نمود.

پس از 2 سال روانه باشگاه پولاد شد و زیر نظر حسین مهرآموز تمرینات خود را پی‌گرفت تا اینکه در سال 1355 در حالی‌که تنها 20 سال سن داشت به همراه تیم ملی در بازی‌های المپیک 1976 مونترال شرکت کرد. در این بازی‌ها، سلیمانی در وزن 90 کیلوگرم حضور داشت و به علت تجربه کم توفیقی به دست نیاورد.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

اوج دوران ورزش قهرمانی سلیمانی در دههٔ 1360 بود که ایران کمتر در رقابت‌های بین‌المللی حاضر می‌شد، به همین جهت سلیمانی در دو المپیک 1980 و 1984 به دلیل عدم شرکت ایران و در المپیک 1988 به دلیل مشکل ویزا حضور نداشت، اما در المپیک 1976 مونترآل با 20 سال سن در وزن 97 کیلو رقابت کرد که با دو باخت و یک برد حذف شد. او در المپیک 1992 بارسلون هم در سن 36 سالگی شرکت داشت او که پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران هم بود، ابتدا 3 پیروزی با ضربهٔ فنی را به نام ثبت خود کرد، اما در رقابت چهارم در یک دیدار بسیار نزدیک که 10 دقیقه و 19 ثانیه طول کشید با نتیجه 2 بر یک از محمود دمیر ترک شکست خورد و در بازی پنجم با مساوی برابر کشتی‌گیر کانادا به مقام ششم رسید.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

سلیمانی در مسابقات جهانی لوزان موفق شد در وزن 100 کیلو گرم به مقام چهارم جهان دست یابد. در مسابقات جهانی 1985 بوداپست واقعه تلخی برای سلیمانی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که داوران برای آنکه کشور میزبان به مدال برسد، سلیمانی را در برابر ژوزف بالا عمداً سه اخطاره و بازنده کردند؛ در حالی‌که سلیمانی از کشتی‌گیر سنگین‌وزن مجار پیش بود. این موضوع باعث اعتراض و عصبانیت سلیمانی شد و زمانی که قرار بود برای کسب عنوان پنجم با آندریاس شرودر آلمانی کشتی بگیرد، پیش از شروع مسابقه دست داور را بالا برد و این موضوع منجر به محرومیت کشتی‌گیر ایرانی شد و نامش در رده‌بندی هم قرار نگرفت.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

پس از سال‌ها عضویت در تیم ملی و شرکت در مسابقات مختلف، سلیمانی در مسابقات جهانی 1989 مارتینی سوئیس موفق شد با غلبه بر تاسکین از ترکیه، شرودر از آلمان و بروس بومگاتنر از ایالات متحده به مقام قهرمانی جهان و مدال طلا دست یابد.

در مسابقات جهانی 1991 وارنا، در حالی‌که بر محمود دمیر ترک و بروس بومگارتنر چیره شده بود، به مقام چهارم جهان رسید و نتوانست مدالی کسب کند. برای آخرین با سلیمانی در المپیک 1992 بارسلونا دوبنده تیم ملی را بر تن کرد و در 130 کیلوگرم کشتی گرفت و به مقام ششم المپیک رسید.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

علاوه بر مدال طلای جهانی، علیرضا سلیمانی برنده مدال طلای بازی‌های آسیایی 1986 سئول شد و 5 بار هم عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد. سلیمانی 6 بار هم عنوان پهلوان ایران را کسب نمود تا در این زمینه هم رکورددار ایران باشد. سلیمانی در 26 آذر 1391 به عنوان «پهلوان‌باشی» کشور انتخاب شد.

سلیمانی همچنین یک رقیب و حریف تمرینی جدی و باتجربه‌تر به نام رضا سوخته‌سرایی داشت که همواره رقابت سختی برای قرارگرفتن در ترکیب تیم ملی داشتند. یکی از نقاط عطف دوران ورزش این دو بازی‌های آسیائی سئول 1986 بود که سوخته‌سرایی تصمیم گرفت در کشتی فرنگی شرکت کند تا سلیمانی در ترکیب تیم آزاد قرار گیرد و هر دو نیز مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کردند.

 
بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

وی تنها کشتی‌گیر ایرانی است که قهرمانی جهان در دستهٔ فوق سنگین را به دست آورده و اولین قهرمان جهان کشتی ایران پس از انقلاب جمهوری اسلامی است که با قهرمانی او در سال 1989 در مارتینی سوئیس به دست آمد.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی
 
بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

وی در فینال آن مسابقات بروس بومگارتنر کشتی‌گیر آمریکایی را 5 بر 4 شکست داد و پرچم ایران بالاتر از شوروی و آمریکا (ابرقدرت‌های شرق و غرب) به اهتزاز درآمد که بازتاب فراوانی در رسانه‌های وقت داشت.

بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی


بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی


بیوگرافی پهلوان‌باشی ایران، مرحوم علیرضا سلیمانی + تصاویر به یادماندنی

* عناوین قهرمانی سلیمانی:

جهانی:

طلا مارتینی 1989 130 کیلوگرم

بازی‌های آسیایی:

طلا سئول 1986 130 کیلوگرم

قهرمانی آسیا:

برنز 1979 جوتاندارو +100 کیلوگرم

طلا 1981 لاهور +100 کیلوگرم

طلا 1983 تهران +100 کیلوگرم

طلا 1987 بمبئی 130 کیلوگرم

طلا 1989 توکیو 130 کیلوگرم

طلا 1991 دهلی 130 کیلوگرم

سلیمانی صبح امروز در سن 59 سالگی به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.
۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۵۴
حسین جاهدناوخ
امروز چهار شنبه 93/2/31 علیرضا سلیمانی که روز جمعه 93/2/26 در گود کشتی با چوخه روستای رهورد قوچان حضور داشت به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت . اینجانب رحلت این پهلوان را تسلیت عرض می نمایم

 

 

«علیرضا سلیمانی» پیشکسوت کشتی ایران و دارنده شش بازوبند پهلوانی کشور و تنها دارنده مدال طلای سنگین وزن جهان صبح امروز (چهارشنبه) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا از فدراسیون کشتی، سلیمانی در مسابقات جهانی 1989 مارتینی سوئیس موفق شد «بروس بومگارتنر» قهرمان نامدار آمریکایی را شکست دهد و تنها مدال طلای تاریخ کشتی ایران در سنگین وزن جهان را تصاحب کند.

بومگارتنر دارنده 13 مدال جهان و المپیک (9 مدال جهانی و 4 مدال المپیک) بود که پیروزی سلیمانی در فینال مسابقات جهانی 1989 در آن زمان، سلیمانی را به شخصیتی بسیار پرآوازه تبدیل کرد. 

جامعه کشتی کشور درگذشت این قهرمان کشتی ایران و جهان را به خانواده محترم ایشان و جامعه ورزش کشور تسلیت می گوید و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم آرزوی غفران دارد.

عناوین مهم علیرضا سلیمانی:

- قهرمان جهان در مسابقات 1989 مارتینی سوئیس

- نفر ششم المپیک 1992 بارسلونا

- نفر چهارم جهان در مسابقات جهانی 1991

- قهرمان آسیا در سالهای 1981، 1983 و 1991

- قهرمان بازیهای آسیایی 1986 سئول

- دارنده مدال برنز آسیا 1979 

ورزشی (1)**1067**1379

 

 

 

۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۰:۲۳
حسین جاهدناوخ

قوچانی / علیرضا حسن پور با اشاره به ضرورت تاسیس دانشگاه فرهنگیان در قوچان اظهار کرد : قوچان با فرهنگ و تاریخ کهن خود به عنوان قطب مستعد دانش آموزی و فرهنگی شناخته می‌شود و با وجود ۳۶ هزار دانش آموز و ۳ هزار و ۱۰۰ معلم شاغل ، تاسیس دانشگاه فرهنگیان به یک ضرورت تبدیل شده است .

رئیس آموزش و پرورش قوچان گفت : در حال حاضر بسیاری از فرهنگیان این شهرستان برای ادامه تحصیل ناچار هستند که به شهرهای همجوار از جمله مشهد رفت و آمد داشته باشند که این موضوع ضمن تاثیر بر کیفیت آموزشی ، دغدغه های بسیاری نیز برای معلمان قوچانی ایجاد کرده است .

حسن پور تصریح کرد : متاسفانه نبود مدیریت مطلوب در گذشته ، در عدم تاسیس دانشگاه فرهنگیان در قوچان ، بی تاثیر نبوده است ، همچنین نکته قابل توجه این است که مرکز تربیت معلم شهید کلاهدوز که ظرفیت فیزیکی بسیار خوبی برای راه‌ اندازی دانشگاه فرهنگیان بوده به هنرستان تبدیل شده ، که این موضوع تصمیمی اشتباه بوده است و به زودی هنرستان را نیز از این مکان به مکانی دیگر جابجا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد : امیدواریم با پیگیری‌های مناسب و با حمایت های نماینده قوچان درمجلس و فرماندار محترم ، تا دوسال آینده شاهد تاسیس دانشگاه فرهنگیان در قوچان باشیم.

استخر دانش آموزی فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است

رئیس آموزش و پرورش قوچان از پیشرفت ۴۰ درصدی استخر دانش آموزی این شهرستان خبر داد.

حسن پور با اشاره به وضعیت بی سرانجام استخر دانش آموزی مهر که از پیشنهادات سفرهای استانی دولت قبل بوده اظهار کرد : باتوجه به وجود هنرستان تربیت بدنی و ضرورت احداث مجموعه آبی برای آموزش دانش اموزان رشته تربیت بدنی و ایجاد محیطی مناسب برای اوقات فراغت دانش اموزان ، تکمیل استخر سرپوشیده مهر یکی از مهمترین الویت‌های کاری اداره آموزش و پرورش خواهد بود .

وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه افزود : مشکل تامین اعتبار دلیل اصلی عدم تکمیل این پروژه بوده اما عدم پیگیری مستمر نیز در بی سرانجام بودن این پروژه بی تاثیر نیست.

رئیس آموزش و پرورش قوچان تصریح کرد : که با توجه به پیگیر های صورت گرفته و قول مدیرکل نوسازی استان، امیدواریم شاهد افتتاح این پروژه در سال ۹۴ باشیم چون باتوجه به روند موجود تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان سال جاری تقریبا بعید است.

شاهد کاهش ۱۰ درصدی حق‌التدریسی در قوچان خواهیم بود

حسن‌ پور از کاهش ۱۰ درصدی حق‌ التدریسی در سال تحصیلی آینده در این شهرستان خبر داد .

وی با اشاره به رویکرد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر عدم بکارگیری نیروی جدید تا سال ۱۳۹۶ و همچنین عدم اجازه برای ادامه همکاری با سرباز معلم‌ها پس از پایان دوران خدمت خود، اظهار کرد : در سال آینده با کمبود نیرو و کاهش ۱۰ درصدی حق‌التدریس رو به رو خواهیم بود که برای رفع این مشکل و همچنین افزایش کیفیت آموزشی از شیوه یکسان سازی و افزایش تعداد دانش اموزان در کلاس‌های درسی و تمرکززایی در برخی مدارس روستایی استفاده خواهیم کرد.

رئیس آموزش و پرورش قوچان با اشاره به شکل‌گیری شورای ساماندهی و جابجایی معلمان در آموزش و پرورش قوچان افزود: با تشکیل شورای ساماندهی و جابجایی معلمان و راهبرد مدیریت جهادی تلاش خواهیم کرد تا این مشکل به نحو شایسته‌ای مدیریت شود و نه تنها شاهد نارضایتی از سوی دانش آموزان و معلمان نباشیم بلکه زمینه افزایش کیفیت را نیز فراهم کنیم.

حسن‌پور با اشاره به نقش و جایگاه معلم در عرصه اجتماعی گفت: معلم ضمن اینکه همانند سایر انسان ها، خلیفه خدا بر روی زمین است به دلیل اهمیت وظیفه‌ای که نسبت به جامعه دارد، نقشی همانند انبیاء، که هدایتگران جامعه به سوی پاکی و اخلاق بوده اند، دارند.

وی تاکید کرد: اهمیت نقش معلم در جامعه به گونه‌ای است که پیامبر خو را معلم می دانست و معلمان جامعه ما با تاسی از پیامبر(ص)، در مسیر تعلیم و تربیت جامعه گام برداشته  و با توجه به شرایط موجود، می‌توان معلمان را خیّر آموزشی جامعه دانست چون همانند خورشید، منبع الهام بخش جامعه هستند و فرهنگ را که مجموعه‌ای از باورها، بینش‌ها و اعتقادات است به خوبی اشاعه داده و در مسیر تثبیت باورهای اسلامی و ایرانی گام بردارند.

تغییرات آموزش و پرورش قوچان سیاسی نبوده است

رئیس آموزش و پرورش قوچان گفت : هیچ یک از تغییرات چندماه گذشته در آموزش و پرورش این شهرستان سیاسی نبوده است.

حسن پور با اشاره به سخنرانی خود در روز تودیع معارفه اظهار کرد : بنده در روز تودیع و معارفه ، علت عقب افتادگی آموزش و پرورش قوچان را دخالت بیش از حد سیاست در این اداره عنوان کرده و شایسته سالاری را مبنای انتخاب نیروها در این اداره ذکر کردم و هم اکنون بعد از گذشت قریب به ۳ ماه از مسئولیتم، نه تنها تغییرات زیادی در آموزش و پرورش قوچان نداشته ایم، بلکه تمامی انتخاب هایم نیز برمبنای شایسته سالاری بوده است و در بسیاری از موارد فقط  نسبت به انتخاب  مسئول جدید اقدام کرده ام نه تغییر؛ بعنوان مثال سمت روابط عمومی اداره بیش از چندین ماه  بدون مسئول بود و فقط نسبت به اقدام مسئول جدید اقدام کردم.

وی بیان کرد : این درحالیست که برخی ها تصور می کردن با ورود بنده به آموزش و پرورش، تمامی نیروها  “قلع و قمع”  و از لحن “تو برو و تو بیا” استفاده خواهم کرد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با گذشت زمان برخی از همکاران نیز برای طلب حلالیت مراجعه کردند.

رئیس آموزش و پرورش قوچان افزود :  با تمامی این اوصاف ، در روز اول مدیریتم ۳ تن از معاونانم استعفا دادند که بنده با در نظرگرفتن تمامی شرایط به ویژه شایسته سالاری ، حتی به برخی از استعفا دهندگان که  عملکرد مطلوبی داشته‌اند ، عرض کردم که باید برای رفتن ، مرا قانع کنید و در صورتی که نتوانند مرا برای رفتن خود قانع کنید و بنده آنها را برای ماندن در سمت خود قانع کردم باید در سمت خود باقی بمانند.

حسن‌پور تصریح کرد: باتوجه به اصرار دوتن از معاونان برای استعفا، با استعفای معاون اداری و مالی و معاون پرورشی موافقت کرده و جایگزین این دو معاون نیز به اداره کل معرفی شده که پس از دریافت استعلام، نسبت به اعمال تغییر در این دو معاونت نیز اقدام خواهد شد.

وی افزود : با توجه به استعفای یکی دیگر از معاونان، از وی درخواست کرده ام که تا پایان خردادماه به فعالیت خود ادامه دهد تا پس از پایان امتحانات مدارس، نسبت به اعمال تغییر در این معاونت نیز اقدام شود .

۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۶:۱۱
حسین جاهدناوخ

http://www.quchan.netاز سایت  

عنوان فارسی خسرویه: گوهری در شاه جهان قوچان

توضیحات کتاب در چهار فصل به معرفی روستای 'خسروی 'از توابع دهستان 'شاه جهان', بخش فاروج شهرستان قوچان اختصاص دارد .در فصل اول اوضاع طبیعی روستای خسرویه شامل موقعیت جغرافیایی, آب و هوا, زمین‌شناسی, ژئومرفولوژی, مراتع, یخبندان توصیف شده است .فصل دوم به 'جغرافیای انسانی 'اختصاص یافته که شامل این موضوعات است :تاسیسات خدمات ـ عمرانی, وجه تسمیه, جغرافیای تاریخی, مدیریت, جمعیت, حرکات جمعیت, آموزش و سواد, تاهل و زناشویی, وضع اشتغال, مسکن و سوخت .در فصل سوم 'جغرافیای اقتصادی 'روستای مذکور با این عناوین تبیین می‌شود :وضعیت زراعت و باغبانی و دامداری و مسائل مربوط به آن همچون جمعیت شاغل در بخش کشاورزی, ساختار مالکیت, سیستم آبیاری, محصولات, تعداد و ترکیب دام‌ها, چوپانی, فرآورده‌های لبنی .آخرین فصل کتاب حاوی اطلاعاتی است درباره 'فرهنگ و آداب و رسوم 'مردم این روستا شامل :پیوندهای اجتماعی, عروسی, عزاداری, ورزشی و بازی‌های محلی, تهیه نان, غذاهای محلی, نامگذاری, رفتارهای فردی, شخصیت‌ها و بزرگان روستا, اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها .کتاب با جدول‌های آماری و عکس‌هایی از جلوه‌های مختلف روستا همراه شده و با فهرست منابع به پایان می‌رسد
نویسنده رضازاده - رزق‌الله
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 1380/07/17
رده دیویی 955.823
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 208
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1000
شابک 964-92614-4-3
 
 
 
 
عنوان فارسی سرزمین و مردم قوچان (9): ولی‌خان شجاع نظام نایب المحکومه قوچان
توضیحات
نویسنده محمد جابانی
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 87/01/2413
رده دیویی 955.8232
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 268
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1000
شابک 978-964-477-408-9
 
 
 
عنوان فارسی قوچان بام خراسان: تحلیلی بر اوضاع طبیعی، انسانی و اقتصادی شهرستان …
توضیحات دراین کتاب اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی، اوضاع طبیعی، انسانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان قوچان فراهم آمده‌است . کتاب حاضر در قالب 3بخش تنظیم یافته : بخش اول به جغرافیای طبیعی شهرستان ازجمله زمین‌شناسی، پوشش گیاهی، آب و هوا، هیدرولوژی و ...اختصاص دارد . بخش دوم کتاب به تحلیل و بررسی جغرافیای انسانی، مدیریت روستایی و عشایری، وضع اشتغال و سواد و خصوصیات زبانی می‌پردازد . و در بخش سوم جغرافیای اقتصادی و از آن جمله فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، زراعت و باغبانی بررسی می‌گردد .
نویسنده رضازاده - رزق‌الله
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 84/04/0413
رده دیویی 955.8232
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 244
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1100
شابک
 
 
 
عنوان فارسی سرزمین و مردم قوچان: درباره‌ی تاریخچه اجتماعی یکصد ساله قوچان از 1369 - 1269 قمری
توضیحات این نوشتار پژوهشی دیگر درباره تاریخچه اجتماعی ـ فرهنگی شهرستان قوچان طی سالهای 1369 تا 1269 قمری است؛ که در آن شرح حال یکی از خانواده‌های اصیل این منطقه یعنی خاندان صراف باشی (صراف زاده) بررسی شده‌است.
نویسنده جایانی - محمد
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 85/01/1913
رده دیویی 955.8232
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 504
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1000
964 477
 
 
 
عنوان فارسی افسانه‌های قوچان
توضیحات
نویسنده علی‌اصغر ارجی
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 85/10/0213
رده دیویی 398.229055
قطع رقعی
جلد شومیز
تعداد صفحه 280
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 3000
شابک 964-8307-15-6
 
 
 
عنوان فارسی رجال و مشاهیر قوچان
توضیحات در مجموعه حاضر شرح احوال و نکات برجسته زندگی شخصیت‌های برجسته قوچان از حدود قرن چهارم هجری تا عصر حاضر فراهم آمده و به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نظام یافته است .کتاب از دو بخش و چهار ضمیمه تشکیل شده است .بخش اول با عنوان((کلیات)) شامل مطالبی است درباره موقعیت جغرافیایی و تاریخ مختصر قوچان از قدیم الایام تا دوران معاصر, همچنین تاریخچه کوتاه فرهنگی این شهر .بخش دوم یا متن اصلی کتاب متضمن زندگی‌نامه یکصد و شانزده تن از مشاهیر قوچان است .ضمایم کتاب نیز شامل فهرست اسامی و معرفی کوتاه اشخاص دیگر است1 :ـ خطاطان و خوشنویسان, 2ـ پهلوانان نامی قوچان, 3ـ نمایندگان قوچان از اولین دوره مجلس شورای ملی تا دوره بیست و چهارم, 4ـ رجال و مشاهیری که نویسنده به شرح حال و زندگانی آنها دسترسی نیافته است .کتاب با فهرست اعلام, و فهرست منابع و ماخذ به پایان می‌رسد .
نویسنده حیدری - علی
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 1378/11/04
رده دیویی 955.8230922
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 320
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 3300
شابک 964-6600-13-1
 
 
 
عنوان فارسی سرزمین و مردم قوچان
توضیحات
نویسنده جابانی - محمد
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 1380/12/27
رده دیویی 955.823
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 320
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1100
شابک 964-6932-19-3
 
 
عنوان فارسی اترکنامه: تاریخ جامع قوچان
توضیحات
نویسنده شاکری - رمضانعلی
محل نشر تهران
تاریخ نشر 1381/09/11
رده دیویی 955.823
قطع وزیری
جلد شومیز
تعداد صفحه 488
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 2
تیراژ 1500
شابک 964-00-0806-0
 
 
 
عنوان فارسی آوای هزاردستان از سرزمین قوچان
توضیحات
نویسنده محمد جابانی,احمد پهلوانی
محل نشر تهران
تاریخ نشر 86/06/2213
رده دیویی 8fa5.37
قطع رقعی
جلد شومیز
تعداد صفحه 156
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 500
شابک 978-964-477-335-8
 
 
 
عنوان فارسی فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور: استان خراسان رضوی: شهرستان قوچان
توضیحات این فرهنگ جغرافیا به معرفی استان خراسان شهرستان قوچان اختصاص دارد. در بخش کلیات موقعیت جغرافیایی و جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی استان خراسان رضوی بازگو شده است پس از آن موقعیت جغرافیایی و مختصات جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی شهرستان قوچان همراه با معرفی بخش‌ها و دهستان‌های آن و نیز مزارع و مکان‌ها تشریح گردیده است. بخش باجگیران دهستان دولت خانه، خبوشان، سنگر، شاه‌جهان، قاروج، دوغایی، سودلانه، شیرین دره، قوچان عتیق از توابع شهرستان قوچان به شمار می‌آیند.
محل نشر تهران
تاریخ نشر 84/11/2313
رده دیویی 915.5003
قطع رحلی
جلد شومیز
تعداد صفحه 304
نوع اثر تهیه و تنظیم
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 3000
شابک 964-8408-30-0
تهیه کننده سازمان‌جغرافیایی‌نیروهای‌مسلح
 
 
عنوان فارسی حکایت دختران قوچان: از یادرفته‌های انقلاب مشروطیت
توضیحات 'فروش دختران قوچانی به ترکمانان و ارامنه عشق آباد در بهار 1323ه ق, در دوران حکومت آصف‌الدوله در خراسان و به اسارت رفتن زنان باشقانلو, در ماه رمضان همان سال (نوامبر 1905), در حمله ترکمانان به ناحیه بجنورد در زمان حکمرانی سالار مفخم, رخ داد .'نویسنده در تحقیق حاضر, نخست اخبار و گزارش‌های مربوط به این وقایع را از لابه‌لای متون و منابع گوناگون تاریخی استخراج نموده, با تجزیه و تحلیل این اطلاعات و تهیه گزارشی مفصل و مستند از چگونگی و چرایی این واقعه (در بخش اول کتاب) کوشیده است نقش و تاثیر این رویداد را در حوادث بعدی, به ویژه در انقلاب مشروطه پی‌گیری نماید (بخش دوم کتاب) .نویسنده در بخش دوم تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که چگونه و چرا این حکایت در تاریخ نگاری انقلاب مشروطه 'اهمیت علی نیافت و یکی از زمینه‌ها و عوامل خیزش مردم تلقی نگردید و به زودی به فراموشی سپرده شد .'وی درباره اهمیت و تاثیر این ماجرا در انقلاب مشروطه می‌نویسد' :اگر چه فقر رعیت و ظلم حکومت و حتی دختر فروشی ناشی از این دو, واقعه‌ای بی سابقه نبود, شرایط سیاسی زمان, بازگویی این دو حادثه را به سرعت تبدیل به یکی از داستان‌های تظلم 'ملت 'علیه 'دولت 'کرد .داستان فروش 'دختران قوچان 'حکایتی شد که دهان به دهان گشت, از سر منبرها نقل شد, در شبنامه‌ها و 'اشباه نامه‌ها', رساله‌های سوال و جواب و مناظرات, کاریکاتورها و تصنیف‌های سیاسی به شعر و طنز و طرح بازنگاری شد .این بازگویی‌ها نه تنها به برانگیختن مردم علیه استبداد پیوستن آنها به صفوف مشروطه خواهان یاری رساند, بلکه با ایجاد تاثر و خشم و همدردی در گوینده و شنونده, نویسنده و خواننده, فضای همدلی بین 'آحاد ملت 'آفرید .به دیگر سخن بازگویی‌های این داستان در فضاهای سیاسی زمان, نظیر منبر و جلسه‌های انجمن‌ها و صفحات روزنامه‌ها و بعدها در جلسات مجلس اول, خود در ایجاد احساس 'تعلق ملی 'موثر افتاد' .دختران قوچان 'در این بازگویی‌ها 'دختران ایران 'شدند و نمایش تاثر و خشم مشترک, یکدلی ملت, نمایاندن ایرانی بودن شد .اهمیت ملی این داستان چنان شد که از نخستین ماه‌های تشکیل مجلس اول, رسیدگی به 'ماجرای دختران قوچان 'یکی از موارد تظلم خواهی ملت علیه استبداد کهن و یکی از راه‌های آفرینش قدرت ملی شد .'
نویسنده نجم‌آبادی - افسانه
محل نشر تهران
تاریخ نشر 1381/11/26
رده دیویی 955.8232
قطع رقعی
جلد شومیز
تعداد صفحه 312
نوع اثر گردآوری
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 2
تیراژ 2000
شابک 964-5512-29-8
 
 
 
عنوان فارسی غذاهای سنتی و محلی قوچان در قدیم
توضیحات
نویسنده محمد جابانی
محل نشر مشهد
تاریخ نشر 85/09/2513
رده دیویی 641.509559
قطع رقعی
جلد شومیز
تعداد صفحه 76
نوع اثر تالیف
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 1
تیراژ 1000
شابک 964-8631-45-X
 

 

۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۶:۰۷
حسین جاهدناوخ
خراسان رضوی - مورخ چهارشنبه 1393/02/31 شماره انتشار 18692
 

قوچان، ایشان زاده/ در جلسه شورای اسلامی شهر قوچان، اجرای 3 طرح بزرگ شامل یادمان سردار شهید خلبان اسعدی، پردیس سینمایی و زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی مورد موافقت قرار گرفت و به تصویب اعضای شورای شهر و شهرداری قوچان رسید.رئیس شورای شهر قوچان روز گذشته در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به پیشنهاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و قصد شورای شهر برای احداث تندیس سرداران شهید و مشاهیر قوچانی، مقرر شد طرح تندیس سردار شهید خلبان «امرا... اسعدی یساقی» همراه با ماکت هواپیمای اف ۵ با ابعاد واقعی در میدان دفاع مقدس شهر قوچان به اجرا درآید به طوری که احداث این طرح با مشارکت ۷۷ درصدی نیروی هوایی و ۳۳ درصدی شهرداری قوچان با اعتباری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به انجام خواهد رسید.عباسعلی معتمدی افزود: در این جلسه همچنین به پیشنهاد «منصور لشکری» از تهیه کنندگان قوچانی سینمای ایران مبنی بر واگذاری زمین برای احداث پردیس سینمایی قوچان در ۳ سالن مجزا، با اهدای زمین توسط شهرداری موافقت شد تا با استفاده از توان بخش خصوصی و همکاری و مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بررسی های لازم، این طرح به اجرا درآید.وی، احداث مجموعه ورزشی شهرداری و زمین چمن مصنوعی (در ابعاد ۳۵*۳۰) با توجه به کمبود فضاهای ورزشی در شهر را نیز از دیگر مصوبات جلسه شورا و شهرداری قوچان اعلام کرد که قرار است امسال توسط شهرداری احداث شود.

۳۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۶:۰۱
حسین جاهدناوخ

جعفرقلی زنگلی مشهور به عندلیب متخلص به ( جعفر ) از طایفه زنگلانلو تیره ایل زعفرانلو ( زاخوری ) می باشد . او در سال 1248 هجری قمری در دوره قاجار و در روستای گوگان از توابع شهر قوچان متولد شده است .پس از مرگ پدرش ملا رضاقلی عمویش حاج علی اصغر سرپرستی اش را بر عهده می گیرد.در سن 12 سالگی به مدرسه علمیه قوچان راه یافت پس از سه سال علوم مقدماتی برآن شد برای تحصیل مدارج بالا به یکی از شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد , قم و اصفهان و ... برود اما مرگ نابهنگام مادر این نابغه هزار مسجدی باعث شد ایشان به میان ایل باز گردد.وبا زندگی عادی روزگار بگذراند. .براساس روایتی که اهالی هزار مسجد به آن معتقدند روزی که او گوسفندان عمویش را به کوهستان برده بود در عالم خواب کنار چشمه عاشق و شیفته رخ زیبای دختری به نام ملواری ( مروارید ) می گردد.اینجاست که به او حالت اشراق دست داده و موجب دگرگونی و تحول حال او می گردد.چنانکه شعرای چون حافظ شیرازی و مختومقلی و...نیز چنین حالتی پیدا کرده بودند, جعفرقلی در چند شعر از سروده های خود به خوابی که دیده بود اشاره نموده , این خوابها که معمولابازگو یا منعکس کننده تجربه های درونی عارف می باشد یا واقعابه صورت خواب یا به گونه الهام بوده خود حالتی است که وی را از حالت بیخودی به عالم خودی باز گردانیده حال و هوای خویش را در آن قالب شعر بیان داشته است .گاهی نیز کل خواب وقایع و جریانها حکایتی ساده است که عارف از خود ساخته تا حال و هوای تجارب روحانی خود با زبانی ساده غیر قابل قبول برای عوام بیان کند .بنا بر این به ناچار بعضی از حالات غیر قابل درک خود را به زبان رمز و کنایه و تمثیل بیان نموده اند حکایت خواب های جعفرقلی هم چنین است و هر یک را جداگانه می توان تحلیل کرد .

عشق مجازی و نه حقیقی ملواری , جعفرقلی را همچون مجنون در طلب لیلی آواره کوه و بیابان کرد , در کوره سوزان عشق گداخت از ایشان عارف و شاعر و نویسنده ای کامل و سیاح و جهانگردی وارسته و حافظ و مفسر قرآن مجید به وجود آورد که بقایای اشعار بجا مانده از ایشان نکات را برای ما روشن می سازد با توجه به اشعار جعفرقلی می توان دانست که وی حداقل آثار ادبی شعرای بزرگ ایران همچون استاد سخن فردوسی , نظامی , عطار , سعدی , مولوی , حافظ , خیام , خاقانی , ابوسعید ابوالخیر , امیر علی شیر نوائی , مختوم قلی فراغی و...را خوانده و با آثارشان آشنا بوده , جعفرقلی سخنوری آگاه و آشنا به انواع علوم و فنون زمان خود می باشد . در اشعارش از سرمایه های علمی و ادبی خویش نهایت استفاده را برده و از تفهیم ابلاغ و پیام و هدف های آزادی خواهانه خود سعی بلیغ برده است .همچنین با باور های دینی اش به ناپایداریهای جهان و نکوهش ستمگران و بیدادگران پرداخته و سخنان بسیار ارزنده و آموزنده در معرفت و اخلاق بکار برده این خود بر زیبایی و کرامت سخنش افزوده است بطور خلاصه باید بگویم ایشان تنها یک عارف دلسوخته نیست بلکه یک حکیمی دانا و انسانی عاشق و موسیقیدانی به تمام معنی و مورخی بزرگ است چنانکه تحقیق شده ایشان فلاسفه حکمت یونان و عرفای بزرگ ایران در متن اشعارش گنجانیده و بگونه ادبی بیان داشته , در یک جمله دنیا را کشتگاه آخرت دانسته و تاریخ را با هدف عبرت آمیزی بیان می کند و با یاد گذشتگان از پیامبران گرفته تا پادشاهان مقتدر و جهانگشایان و افراد فیلسوف و دانشمند مانند افلاتون و اسکندر و جمشید و انوشیروان و حضرت سلیمان و شاه عباس صفوی و ... که روزگاری صاحب جاه و مقام و شکوه بودند و سرانجام در برابر مرگ تسلیم شده و از آن منزلت و عظمت بر افتادند بیاد می آ ورد , اینها تمام اشاراتی از باریک بینی این عارف نکته سنج است که انسان را از هر گونه غرور و غفلت , خود پسندی بدور می دارد .

جعفر قلی سخنوری مسلمان و شیعه دوازده امامی بوده ودر بسیاری از اشعارش مدح و توصیف حضرت رسول اکرم ( ص ) و حضرت علی ( ع ) و حضرت فاطمه زهرا (س ) و امامان شیعه به خصوص علمدار کربلا ابوالفظل العباس (ع) سروده است .جالب اینکه با وجودی که ایشان چندان تحصیل علمی نداشته ولی با چهار زبان زنده یعنی ( کردی کرمانجی , فارسی , ترکی و عربی )کاملا مسلط بوده و با مهارت کامل داستانهای زندگی و نقش تمام پیامبران که در قرآن آ مده به زیبایی با شعر بیان نموده است .شیدایی گفتار و رسایی کلام این شاعر گرانمایه سبب شده که اورا ملقب به ملک الشعرای کرمانج گردانند. اشعار او گرچه سالهاست شفاهی و غیر مکتوب منتقل می شد , اولین بار مرحوم محمد حسن ایزانلو درسال 1342 سروده های جعفرقلی را از سینه ها خارج ضبط ودر رادیو مشهد پخش نمود . سر انجام استاد کلیم الله توحدی با زحمت فراوان توانستند دیوان جعفرقلی را چاپ ودر اختیار علاقه مندان قرار دهند .هر چند تا حدودی زوایای پنهان زندگی و شخصیت این عارف شوریده حال خراسانی روشن گردید اما باز هم پژوهش و تعمق در اندیشه و اشعار این عارف و شاعر بزرگ احساس می شود , اخیرا جناب آقای احمد عضدی با تلاشی غیر قابل توصیف اقدام به این کار نموده و مدت مدیدی است در حال تحقیق و نگارش بوده تا موفق شده دیوان جعفرقلی را چاپ , طوری که معنی هر بیت را به فارسی در مقابل ویا در زیر آن نوشته است تا فارس زبانان بتوانند از آن استفاده نمایند.

۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۵:۵۴
حسین جاهدناوخ
 
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1393/02/28 شماره انتشار 18689
 

«شیخ حسن قهرمانی» فرزند مرحوم «شیخ سلیمان» در خانواده ای عالم در قوچان دیده به جهان گشود. وی تحصیلات مقدماتی را نزد پدرش شیخ سلیمان گذراند و سپس برای تکمیل معلومات خود به مشهد و تهران سفر کرد و در محضر مرحوم کاشانی و سایر علمای وقت در تهران تلمذ کرد.

او سپس به نجف مشرف شد و بعد از چند سال به درجه اجتهاد رسید. سپس به تهران بازگشت و در زمان وزارت فروغی، دفتر اسناد رسمی باز کرد و مدتی به این شغل مشغول بود سپس استعفا کرد و تا آخر عمر به نوشتن کتاب و سرودن شعر پرداخت.

۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۳:۴۱
حسین جاهدناوخ
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1393/02/28 شماره انتشار 18689
 
 قوچان، علی ایشان زاده | دهمین دوره مسابقات کشوری کشتی با چوخه «رهورد» جام شهید بابارستمی بعدازظهر جمعه گذشته با حضور پهلوانان بزرگ و نام آشنای کشورمان «رضا سوخته سرایی» و «علیرضا سلیمانی» و همچنین پهلوان «قربان محمد بهادری» از خطه پهلوان خیز قوچان پایان یافت. در این مسابقات، حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستان همچون دکترشعبانی (معاون وزیر ورزش و جوانان)، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار، امام جمعه قوچان، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس و هیئت های همراه نیز مایه دلگرمی و تشویق همه ورزشکاران و رضایت و خرسندی برگزارکنندگان مسابقات و مردم شد. «حسین کلال» رئیس هیئت کشتی با چوخه قوچان در مراسم پایانی با قدردانی از حمایت ها و همکاری مسئولان استانی و شهرستان، خیران ورزش دوست و علاقه مندان و زحمات عوامل برگزاری این دوره از مسابقات، نفرات اول تا سوم هر وزن را به این شرح معرفی کرد:۷۰کیلوگرم:۱ - ابراهیم ولیان (تیم ثامن الحجج(ع) سبزوار)۲ - محمد محمدی (مرزبانی خراسان شمالی)۳ - علی شاهوردیان (بانک انصار قوچان)۸۰ کیلوگرم:۱ - مجتبی زمانی (بانک انصار)۲ - هادی قدیمی (بانک انصار)۳ - الیاس اکبری(ثامن الحجج(ع)سبزوار)۹۰کیلوگرم:۱ - جعفر یونسی (کانیار قوچان)۲ - وحید رحمانی (بانک انصار)۳ - مصطفی نیمروزی (ثامن الحجج(ع) سبزوار)به علاوه ۹۰کیلوگرم:۱ - حجت رهنما (کانیار قوچان)۲ - مسلم نوری (مرزبانی خراسان شمالی)۳ - ناصر صحرایی (بانک انصار)وی افزود: جوایز نفرات اول یک رأس گوساله، نفرات دوم یک قوچ و نفرات سوم سکه بهار آزادی بود که به آن ها اهدا شد.در امتیازات تیمی نیز بانک انصار با ۳۵امتیاز قهرمان شد، لبنیات کانیار با ۲۷امتیاز به مقام نایب قهرمانی دست یافت و تیم ثامن الحجج(ع) سبزوار با ۲۶امتیاز مقام سوم را کسب کرد. رئیس کمیته داوران: مهدی علیزاده. مسئول گود: سلیمان زمانی. سرپرست مسابقات:عباسعلی معتمدی. داوران: علی حیدریان، امید علیزاده، بهمن سراب، هاشم اسدی، احمد علی پور، خداقلی کاظمی، مصطفوی، مجید حاتمی و جواد روحانی.
۲۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۳:۳۹
حسین جاهدناوخ

 روز جمعه 26 اردیبهشت ماه دهمین دوره مسابقات ملی کشتی باچوخه با قهرمانی تیم کشتی بانک انصار قوچان به پایان رسید. در این مسابقات یکروزه که باحضور 120 چوخه کار از 4 استان خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی و تهران در گود کشتی روستای رهورد قوچان برگزارشد، تیمهای کانیار قوچان و ثامن الحجج (ع) سبزوار نیز در رده های دوم و سوم جای گرفتند. همچنین در نتایج انفرادی ابراهیم ولیان، محمد محمدی و علی شاهوردی به ترتیب عناوین اول تا سوم وزن 70 کیلو راکسب کردند. در 80 کیلو نیز مجتبی زمانی، هادی قدیمی و الیاس اکبری به ترتیب اول تا سوم شدند. در وزن 90 کیلوگرم جعفر یونسی، وحیدرحمانی و مصطفی نیمروزی صاحب عنوانهای اول تا سوم شدند. آقایان حجت رهنما، مسلم نوری و ناصر صحرایی در وزن مثبت 90 به ترتیب در جایگاههای اول تا سوم ایستادند.

۲۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۳:۱۸
حسین جاهدناوخ

به مناسبت ولادت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) و روز پدر رییس و معاون بسیج پایگاه امام حسین (ع) روستای ناوخ جناب آقای قدرت پورابراهیم ، یداله عباسی و جناب سرهنگ خانزاده و جناب سروان یوسف زاده  از ناحیه مقاومت سپاه و تعدادی از بسیجیان پایگاه و اعضای شورای اسلامی جناب آقای حسن ثابت و جناب آقای حمید هوشمند ودهیار محترم روستا جناب آقای مصطفی جاهد به دیدار خانواده شهید خلیل بابایی رفتند و ضمن تبریک این روز و احوالپرسی از این خانواده ، هدایایی نیز به رسم یادبود به ایشان اهداء شد . اینجانب لازم می دانم از این حرکت پسندیده تقدیر و تشکر نمایم

۱ نظر ۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۵:۱۸
حسین جاهدناوخ