روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کُشتی باچوخه یا همان کُشنی یکی از بارزترین ویژگی های فرهنگی اجتماعی و بومی محلی خراسان بزرگ بویژه منطقه شمال خراسان است. در این منطقه کُشتی باچوخه نه تنها به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک آئین فرهنگی پهلوانی در تمام شئونات و زندگی مردم جریان دارد. آنها در جشنها و اعیاد و عروسی های خود این آئین باستانی را اجرا می کنند و گرامی می دارند و از این طریق همواره روحیه مردانگی و پهلوانی و سلحشوری را در خود زنده نگه می دارند. اگر روزگاری کُشتی باچوخه در مناطق و شهرهایی همچون قوچان، اسفراین، چناران، شیروان، نیشابور، لایین و سایر مناطق شمال خراسان مرسوم بود اینک این ورزش به تدریج به سمت مناطق جنوبی تر خراسان نظیر فریمان، تربت جام، گناباد و ... نیز کشیده شده و امروز مردم آن دیار نیز به چوخه علاقه نشان می دهند. اکنون که کُشتی باچوخه ثبت ملی و جهانی شده است ضروری است دست اندرکاران ورزش کشور نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند تا این آئین که ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی بسیار بالایی دارد به جایگاه واقعی و شایسته خود دست یابد. ورزش و آئینی که در صورت شناخت خوب آن می­تواند بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه به ویژه در جوانان را کاهش داده و به عنوان یک برنامه تفریحی و فرهنگی برای خانواده ها در نظر گرفته شود.
«خراسان بزرگ» از دیرباز دارای جایگاه بلندی در کُشتی باچوخه بوده است و مربیان، کُشتی گیران و پهلوانانی از این خطه برخاسته اند. شهرهایی همچون قوچان، چناران، اسفراین، شیروان، نیشابور، بجنورد و ... در شمال خراسان خاستگاه پهلوانان بزرگی چون حاج بابا برجی (زیدانلو) (مشهور است هنگامی که پهلوان اکبر خراسانی مشهور بعد از احراز مقام پهلوانی پایتخت در زمان ناصرالدینشاه برای برگشتن به شهر خود _ مشهد مقدس _ از قوچان عبور می ­کرده است، حاج بابا سر راه او را گرفته، داوطلب کُشتی با او شده است و از آنجایی که پهلوان اکبر اوصاف او را شنیده بوده ، شبانه از قوچان فرار نموده است)،
محمدباقر مرغزاری خاخیانلویی قوچانی (او هیکلی برازنده و قدی بیش از دو متر داشته با این حال بسیار چست و چالاک بوده . به گفته مرحوم مجتبی قائمی-که خود از زور خانه کاران بنام قوچان بوده است- محمد باقر تنها یک بار از پهلوانی بنام شکست خورد که در کُشتی بعد بر او فائق آمده است و دیگر روی باخت را ندید)، مرحوم اکبر مزرجی(پهلوان مخصوص شجاع الدوله)، پهلوان اکبر خراسانی، پهلوان احمد وفادار قوچانی، پهلوان محمدعلی صحرایی(باچیانلو)، علی پهلوان، پهلوان یوسف (از مریدان پوریای ولی)، پهلوان کاظمی، پهلوان قربان محمد بهادری (بادلانلو)، حسین کلال و کُشتی گیرانی چون خدابخش عفتدار، قدیر نخودچی، مهرافروزیان، پهلوان شکفته، پهلوان ابوالقاسم سخدری، پهلوان علی کاظمی، پهلوان یعقوب علی شورورزی، پهلوان احمد اسکندر طاهری، پهلوان فرج‌ا… شعبانی، پهلوان حمزه وحدت، پهلوان عباس گلمکانی، پهلوان علی روحانی، پهلوان محمود قشنگ، پهلوان حمید قشنگ، پهلوان غلامرضا قشنگ، پهلوان عبدالرضا کارگر، بوده اند که سهم بسزایی در موفقیت های این رشته و ورزش خراسان و تیم آن داشته اند.
سهراب سراب طی سه دوره در کُشتی چوخه بر قهرمانی چون سیف اله جواهری پیروز شد. در مسابقات مختلف، علیرضا رستمی قهرمان خراسانی از قوچان، توانست بر محمدرضایی (نفر سوم جهان)، علی عبدلی (قهرمان آسیا)، غلام صدیق از پاکستان و آسوکای از ژاپن، (نفر سوم جهان)، جهانشاه کریمی (قهرمان کشور)، قدرت پورکریمی (قهرمان آسیا)، یحیی مردانی (قهرمان کشور) و عبدالباقر (قهرمان جام تفلیس) پیروز شود. نادرشاه افشار از خراسان، فرزند پهلوان میرمبارک، خود از پهلوانان کُشتی بوده است. حسین معرب، قهرمان کُشتی فرنگی ایران، تنها شرکت کننده استان خراسان در المپیک ٨۶٩١ مکزیکو بود. زنده یاد جهان پهلوان تختی در سفری به قوچان گفته بود: «هنوز در عمرم، قدرتمندتر از پهلوان وفادار قوچانی ندیده ام».
سهراب سراب قوچانی فرزند سلیمان سراب متولد روستای قلعه عباس قهرمان و پهلوان نام آشنای ایرانی معروف به یل خراسان ، ججو مدال آور کشتی باچوخه می باشد.. وی یکی از صدها پیشکسوت مشهور در رشته کشتی در استان خراسان رضوی و ایران و حتی آسیا بوده است. وی حتی در سن پیری به کشتی می پرداخت . 
در مسابقات پیشکسوتان خراسان‌رضوی در قوچان در گروه سنی E ، وزن ۹۷ کیلوگرم سهراب سراب قهرمان شد. 
پهلوانان چوخه گیر ما چرا مگر به کشتی گرفتن روی می کنند؟! معنی این پنجه در پنجه انداختن ها چیست؟ این هماورد خواهی ها و مبارز طلبی ها و "قند" میدان ها، در گذشته به چه منظوری انجام می شده است؟! آن پهلوانی که "قند" اول میدان را برمی داشته چه ذهنیتی از خود و از میدان چوخه داشته که با جسارت هماورد می طلبیده است؟...

۲۴ تیر ۹۶ ، ۱۴:۰۱
حسین جاهدناوخ

دیدار دوستانه تیم فوتسال بانوان قوچان با تیم عظیم گستر سبزوار مورخه 96.4.21 در سالن معلم به میزبانی تیم قوچان برگزار گردید، نتیجه دیدار 13 بر 0 به سود تیم قوچان به پایان رسید .

❇️داوران : خانم ها؛ صباغ، بشکنی،  

قوچانی، سرولایتی

 ❇️بزرگواران حاضر در سالن :خانم ثانی، خانم  رجبی، خانم صیامی

❇️پزشکیار؛ خانم حسینی 

❇️ بازیکنان ارجمند: 

صدیقه لطفی

افسانه قنبرپور

مریم هاشمی

فاطمه قلی زاده

منیژه هنرمند

زینب نوروزیان

فائزه قلی زاده

ملیکا پورابراهیم

امنه یزدانی

۲۴ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۹
حسین جاهدناوخ