روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۳۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، رجب‌علی لباف‌خانیکی عصر امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری قوچان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: نگاه به گردشگری باید نگاهی عبرت‌آموز بوده چون در گذشته بدون فهم درست و همراه بودن فرهنگ با گردشگری فقط از آثار تاریخی بازدید صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه هدف گردشگری باید فرهنگی شود، گفت: قوچان از سرچشمه‌های تمدن ایران محسوب شده و خاستگاه پارت‌ها و اشکانیان به‌شمار می‌رود اگر چه به صورت درست معرفی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه شهر قوچان دارای قدمت طولانی نبوده، تصریح کرد: وجود آیین‌ها و قومیت‌های مختلف در منطقه می‌تواند این شهر را به یک پتانسیل گردشگری تبدیل کند.

وی یادآور شد: صنایع دستی قوچان مثل گلیم‌بافی حرف اول را در سطح خراسان می‌زند اما به این مسئله بها داده نشده که باید در چارچوب برنامه‌های گردشگری به آن پرداخته شود.

لباف‌خانیکی تأکید کرد: کشتی باچوخه قوچان یکی دیگر از پتانسیل‌های این شهر بشمار می‌رود در صورتی که شهرهای دیگر مدعی این موضوع هستند و مسئولان با فکر و برنامه‌ریزی می‌توانند آن را به یکی از پتانسیل‌های گردشگری تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کوچ عشایر در منطقه باید کار بنیادی صورت بگیرد،‌ عنوان کرد: چهار حمام قدیمی قوچان از نظر مسئولان به معضل تبدیل شده اما با مانور دادن بر روی این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها می‌توان آنها را به کانون‌های فعال فرهنگی تبدیل کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: باید بافت قوچان به‌عنوان یک شهر منحصر به فرد باقی بماند و به‌جای پیشنهاد ساخت پاساژ در این حمام‌های تاریخی توسط شورای شهر موزه مردم‌شناسی یا فرهنگ‌سرا ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه شهر قوچان با دارا بودن یک موزه مردم‌شناسی می‌تواند آداب و رسوم همه ملت ایران به‌ویژه روستاها را به نمایش بگذارد، اظهار کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی در قوچان جزو واجبات بوده و با قرارگرفتن آن در حاشیه میدان آزادی یا بزرگراه عرضه محصولات داخلی به خریداران خارجی این فرصت را می‌دهد تا از آن‌ها بازدید کنند.

لباف‌خانیکی تصریح کرد: مناطق گردشگری دره شمخال و سد تبارک قوچان دارای مزیت‌هایی بوده اما به‌علت سوء استفاده دلالان آسیب‌پذیر است که باید با اشراف کامل، نماد و مظهر حضور مسئولین و میراث فرهنگی در این مناطق مشاهده شود.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۵۴
حسین جاهدناوخ

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قوچان، علیرضا قامتی ظهر امروز در جمع کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان قوچان اظهار کرد: شهرستان قوچان همیشه به عنوان یک شهر با بارش فراوان معرفی شده است که متاسفانه در سال‌های اخیر عکس این مورد را شاهد بوده‌ایم، خشکسالی سال‌های اخیر در قوچان صدمات فراوانی به کشاورزان وارد کرده است، بنابراین افزایش تخصیص اعتبارات خشکسالی برای حمایت از کشاورزان قوچانی الزامی است.

وی بیان کرد: وظایف جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی بعد از مسئله امنیت دومین جایگاه را در قانون اساسی دارد و این نشان دهنده جایگاه ویژه و خطیر این نهاد در کشور است.

فرماندار قوچان گفت:امروز دشمنان امنیت غذایی کشورها  به ویژه کشور ما را هدف قرار داده اند، این امر سبب شده است که مسئولان کشور بحث تامین امنیت غذایی کشور را در اولویت کار خود قرار دهند.

قامتی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در جهاد کشاورزی بحث استفاده بهینه از منابع آب است،  کارشناسان جهاد کشاورزی وظیفه دارند که با ترویج و فرهنگ صحیح استفاده از آب نه تنها کاهش محصول نداشته باشند بلکه مدیریت کارشناسان باید طوری باشد که با حداقل آب افزایش میزان تولید محصول را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد:کارشناسان جهاد کشاورزی باید در تهیه اطلاعات به روز و برنامه‌های مدون کشاورزی بکوشند تا جایگاه شهرستان قوچان در سطح استان معرفی و سهم این شهرستان از اعتبارات گرفته شود.

قامتی ضمن اشاره به کاهش منابع آب در شهرستان گفت: متاسفانه خشکسالی سال‌های اخیر در قوچان صدمات فراوانی به کشاورزان وارد کرده است این امر سبب شده تا در بحث تخصیص اعتبارات سهم کمی به شهرستان داده شود این در حالی است  که در سال‌های اخیر بخش کشاورزی این شهرستان در زمینه خشکسالی از شهرستان‌های جنوب خراسان لطمه بیشتری بخورند.

وی گفت: امیدورایم با قرار گرفتن استان خراسان رضوی در جمع استان‌های خشک کشور سهم اعتبارات خشکسالی شهرستان نیز در این بخش اضافه شود تا حمایت لازم از کشاورزان قوچانی انجام گیرد.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۵۴
حسین جاهدناوخ

به گزارش ایرنا، ناصر شیخ ویسی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه کاشی توس قوچان افزود:بازارچه مرزی باجگیران و وجود گمرگ از ظرفیت های مهم شهرستان قوچان است که با سهم بالای صادرات جاده ای و چمدانی،هم اکنون تنها مرز صادراتی کشور به شمار می رود و تاکنون از این مرز واردات انجام نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مرز باجگیران با جابجایی کالا و مسافر با کشورهای آسیای میانه و ارتباط با جمعیت 250 میلیونی نفری آن طرف مرز، نقش بسزایی در توسعه شهرستان قوچان،استان خراسان رضوی و کشور دارد.

وی در ادامه از تدوین سند توسعه قوچان خبر داد و گفت: این سند توسعه می تواند شاخصی برای سیاست گذاری های توسعه حال و آینده این شهرستان باشد.

به گفته وی، بدین طریق و با تخصیص اعتبارات مناسب، امکان زمینه های ترقی در بخش های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی شهرستان قوچان فراهم خواهد شد.

شیخ ویسی اظهار کرد: شهرستان قوچان دارای ظرفیت های زیادی برای توسعه صنعتی صنایع بزرگ و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی و فعالیت های کشاورزی و دامی می باشد.

وی ادامه داد: وجود هشت معدن، 320 هزار دام سبک و سنگین، تولید سالانه 100 هزار تن محصولات باغی و 225 هزار تن محصولات زراعی از جمله مزیت های شهرستان قوچان است.

رییس صنعت، معدن و تجارت قوچان در ادامه گفت: قوچان دارای دو شهرک صنعتی واقع در غرب و شرق این شهرستان است و هم اکنون 75 واحد صنعتی با اشتغالزایی دو هزار و 100 نفر در این شهرکهای صنعتی فعال هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین اشتغالزایی مربوط به صنایع غذایی است، افزود: در این دو شهرک صنعتی واحدهای مختلفی در گروههای صنعتی نظیر صنایع غذایی، بسته بندی، لاستیک و پلاستیک،صنایع وابسته و صنایع کانی فلزی و غیر فلزی فعالیت می کنند.

وی از تشکیل خوشه صنعتی خشکبار در قوچان خبر داد و گفت: این خوشه صنعتی با هدف برخورداری از قابلیت بالای تولیدی و فراوری محصولات خشکباری و کشاورزی با رویکرد صادرات بویژه کشمش در حال راه اندازی است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت قوچان افزود: در سالهای 1393 و 1394 ،طرحهای تولیدی مختلفی با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان برای شهرستان قوچان پیش بینی شده است.

شیخ ویسی در پایان با اشاره به جایگاه کارخانه کاشی توس قوچان در تولیدات استان و کشور گفت: استان خراسان رضوی هم اکنون سهم 11 درصدی در تولید کاشی کشور را داراست که کاشی توس سهم بسزایی در این زمینه دارد.

رییس کارخانه کاشی توس قوچان نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: این مجموعه یکی از کارخانجات پیشرو در تولید کاشی کشور به شمار می رود.

حسنعلی نجفی افزود: این کارخانه در سال 1372 و در زمینی به مساحت 20 هکتار فعالیت خود را آغاز کرده است .

او اظهار کرد: کارخانه کاشی توس با تولید روزانه هفت هزار مترمربع کاشی، اشتغالزایی 350 هزار نفر را فراهم کرده است.

وی در پایان گفت: کاشی های تولیدی این کارخانه هم اکنون به 10 کشور نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر می شود

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۵۳
حسین جاهدناوخ

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قوچان، علیرضا قامتی صبح امروز در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری قوچان اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری باید نقشه راه تهیه شود بدون نقشه راه نمی‌شود ارزیابی درستی انجام داد، ارزیابی مطلوب یعنی پاسخ به مشکلات و موانع موجود که متاسفانه در شهرستان این امر اجرا نشده بنابراین باید نقشه راه و سند توسعه گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان تدوین شود.

وی تصریح کرد: نخستین وظیفه هر مسئول سیاستگذاری و برنامه‌ریزی حوزه مدیریتی خود است باید اولویت‌ها و ظرفیت‌ها شناخته و سپس باتوجه به امکانات و اعتبارات به مسائل پرداخته شود.

قامتی عنوان کرد: فرهنگ و سنت قیمت ندارد و میراث فرهنگی شناسنامه هر ملت در بیان قدمت و اصالت آن است که از نظر معنوی بسیار ارزشمند بوده و متاسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از آثار به‌دست خود دولت و در اثر کم توجهی از بین رفته است.

فرماندار قوچان عنوان کرد: باید در بسیاری از موارد از جمله رفتار و ادبیات گردشگری تجدید نظر کنیم و با دید بازتری به حل مسائل و مشکلات در این باره بپردازیم.

وی با انتقاد از نظر رئیس شورای شهر در تخریب حمام‌های قدیمی و ساخت مکان‌های تجاری گفت: درست است که این اماکن با بی‌توجهی مسئولان و عدم اختصاص اعتبارات لازم به نقطه نامطلوب در شهر تبدیل شده‌اند و تبدیل آنها به مراکز تجاری می‌تواند اقتصاد ظاهری داشته باشد ولی نباید از یاد برد که تمام این موارد بخشی از گذشته ما بوده که می‌تواند این میراث گرانبها با اندکی توجه و تغییر کاربردی جنبه اقتصادی نیز داشته باشند.

قامتی با اشاره به اینکه یکی از وظایف هفت گانه شورا فرهنگ است، گفت: شورای اسلامی باید مردم را به سمت داشته‌های فرهنگی شهرستان بیاورند و مردم را در بازسازی و تغییر کاربری و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی سهیم و شریک کنند.

وی با انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی و گردشگری قوچان گفت: در زمینه معرفی استعدادهای شهرستان کارهای زیادی قابل اجراست ولی متاسفانه میراث فرهنگی و گردشگری در این جهت و معرفی ظرفیت‌های موجود و برگزاری همایش‌های تخصصی کوتاهی کرده است که جای بسی تامل دارد.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۵۲
حسین جاهدناوخ

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدرضا دادرس عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهرداری قوچان اظهار داشت: شهرداری قوچان در حال حاضر از حالت سکون خارج شده و توانسته با هماهنگی و اتحادی کم‌نظیر و وجود شرایط سخت اقتصادی حرکتی نو در عرصه پیشرفت شهری آغاز کند.

وی با تأکید بر این مطلب که اولین لازمه حرکت در هر شهری حتی با دارابودن طرح و برنامه، وجود بودجه است، گفت: اعتبار پیشنهادی شهرداری در سال 87 حدود 80 میلیارد ریال بوده که در سال 90 و ابتدای فعالیت در شهرداری به 110 میلیارد ریال و در سال 93 به 220 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

دادرس با یادآوری این موضوع که یکی از علت‌های مهاجرت در گذشته پایین بودن قیمت متراژ خانه در قوچان برای ساخت و ساز بوده، تصریح کرد: در گذشته قیمت خانه به ازای هر متر حدود 8 تا 9 میلیون ریال بوده که با فعالیت‌های مناسب شهرداری در حال حاضر این قیمت به 15 تا 24 میلیون ریال رسیده است.

وی بیان کرد: میدان اغنام و احشام قوچان به طور میانگین دارای 5 هزار نفر جمعیت است که به علت وجود خاک و مشکلات محیطی امکان انتقال میکروب به شهر را زیاد می‌کرد در نتیجه پس از 10 سال کار آسفالت محیطی و نصب چند دوش حمام در این مکان آغاز شده است.

شهردار قوچان با بیان اینکه همیشه کار رنگ‌آمیزی جداول در خیابان‌های اصلی به سمت مسیر ماشین‌رو بوده، عنوان کرد: برای نخستین‌بار جداول حاشیه خیابان از سمت پیاده‌رو رنگ‌آمیزی شده که برای ایجاد شادابی و روحیه دادن به همشهریان مناسب است.

وی با تأکید بر این مطلب که وظیفه شهرداری دلگرم‌کردن مردم بوده و هیچ فعالیت تکراری را تاکنون انجام نداده است، اظهار کرد: در حال حاضر راست‌گردها و چپ‌گردها توسط شهرداری باز شده و هم‌اکنون ترافیکی در سر چهارراه‌ها مشاهده نمی‌شود.

دادرس تأکید کرد: پروژه رودخانه اترک به منظور استفاده از بستر مناسب و زیبای این مکان با طول 6 کیلومتر در دستور کار شهرداری قرار گرفته تا با کف‌سازی برای قایق‌رانی و ماهیگیری و ایجاد منطقه تجاری و تفریحی به محیطی توریستی تبدیل شود.

وی با اشاره به این موضوع که ایجاد روحیه مهم‌ترین عامل حرکت در شهرداری قوچان محسوب شده، خاطرنشان کرد: طرح ترافیک حدود یک سال پیش مصوب، اما باتوجه به نیاز بودجه 10 میلیارد ریالی و نصب تابلو هنوز این عمل محقق نشده است.

شهردار قوچان تصریح کرد: قوچان در گذشته حرف اول اقتصاد خراسان بزرگ را زده و اکثر زائرین و مسافرین با عبور از داخل شهر و خرید محصولات و سوغاتی موجب رونق اقتصادی این شهر می‌شدند.

وی یادآور شد: قوچان باید از تک‌بازاری بیرون بیاید زیرا اقتصاد شهر در حال حاضر فقط دست 100 نفر بوده که با انتقال ساختمان شهرداری به مکان جدید تمرکز از مرکز شهر به اطراف کشیده خواهد شد.

دادرس با گلایه از اینکه وجود حُب و بغض‌ها سبب ضرر رسانی به شهر شده، بیان کرد: اگر شهرداران گذشته در قوچان حاضر بودند با ارائه تجربیات خود به هر شهردار جدید موجبات موفقیت شهر و توسعه آن را فراهم می‌کردند.

شهردار قوچان در پایان سخنان خود با اشاره به پاداش 300 میلیون ریالی شورای اسلامی شهر قوچان به وی، گفت: شورای اسلامی شهر قوچان به خاطر فعالیت 10 ماهه در سمت شهردار قوچان به ازای هر ماه خدمت مبلغ 30 میلیون ریال به اینجانب پاداش دادند.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۵۰
حسین جاهدناوخ

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قوچان در مصلی قبای این شهرستان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در تربیت افراد به ویژه نسل جوان تأثیر بسزایی دارد توجه به هم‌نشینان آن‌ها بوده و هم‌نشین بد در هر سن و سالی خطرناک است.

وی با بیان اینکه توجه به تربیت دینی جوانان از کودکی تا مدرسه در خانواده حائز اهمیت بوده، تصریح کرد: رفیق بد سرنوشت شومی را برای انسان رقم زده و 90 درصد بزهکاران و اعدامیان دلیل بزه و خلاف خود را هم‌نشینی با افراد بد عنوان می‌کنند.

خطیب جمعه قوچان تأکید کرد: دوستی با قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) موجب نجات انسان شده و شنیدن قرآن انسان را هدایت می‌کند.

وی با اشاره به روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی گفت: در امر تبلیغ تهدید و مشکلاتی وجود داشته که مبلغان فقط با ترس از خداوند تبارک و تعالی نه بندگان خدا، به کار تبلیغ می‌پردازند.

۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۳:۴۶
حسین جاهدناوخ

باحضور قامتی فرماندار وامام جمعه وجمعی ازمسئولین نمایشگاه آوای شانه ها(تابلوهای زیبای فرش) افتتاح گردیداین نمایشگاه حاصل تلاش هنرمندان چیره دست وخلاق قوچانی است ودرمحل ساختمان شهرداری جنب باغ ملی آماده دیدار همشهریان عزیز می باشد.

۲۷ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۳۰
حسین جاهدناوخ

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، راضیه علیرضایی در این جلسه که با حضور فرماندار و مسئولین شهرستان قوچان در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در این شهرستان تا کنون 120 جواز تأسیس و توسعه با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 858 میلیارد ریال صادر شده و 104 واحد دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 931 میلیارد ریالی و اشتغالزایی 2 هزار و 631 نفر در شهرستان قوچان فعالیت می‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان 10 معدن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: از معادن این شهرستان، سنگ، شن و ماسه و سایر مواد معدنی استخراج می‌شود.

علیرضایی تصریح کرد: وجود 33 انبار با ظرفیت 700 تن، یک سیلو با ظرفیت 12 هزار تن و یک سردخانه با ظرفیت 6 هزار تن از از جمله پتانسیل‌های این شهرستان محسوب می‌شود.

وی افزود: این شهرستان، دارای دو شهرک صنعتی در مجموع به مساحت حدود 331 هکتار با 53 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و 13 واحد صنعتی در حال احداث، است.

وی تأکید کرد: معافیت‌های مالیاتی شهرک‌های صنعتی شهرستان، نزدیکی به مشهد و بخش مرزی باجگیران و قرار گرفتن شهرستان در مسیر ترانزیت کالا، به عنوان دروازه ورودی به آسیای میانه، صادرات میزان قابل توجه سنگ‌های معدنی کلسیت، دولومیت و پوزولان معدنی از شهرستان و وجود آب و خاک مستعد و شرایط اقلیمی مناسب، از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت قوچان به شمار می‌رود.

وی بر ایجاد مسیرهای راه آهن در راستای ارتباط بهتر با سایر بازارهای خرید و فروش، صادرات کالای ساخته شده در مجاورت باجگیران و قوچان، تولید کودهای مبتنی بر مواد اولیه معدنی منطقه، ایجاد فضای فنی صنعتی برق و الکترونیک، توجه به سرریز توسعه درون‌زای صنعتی مشهد و حفظ محیط زیست و منابع آب، تأکید کرد.

۲۷ خرداد ۹۳ ، ۰۴:۲۸
حسین جاهدناوخ
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1393/03/25 شماره انتشار 18710
 بهنام/ خسروی از اهالی روستای «علی آباد» قوچان هستم. در روستای ما یک سالن ورزشی وجود دارد که جوانان چند روستای مجاور هم از آن استفاده می کنند با وجود این که ۴ سال است روستای ما از گاز شهری برخوردار است اما این سالن ورزشی گازکشی نیست که در این باره با اداره ورزش و جوانان قوچان و اداره کل ورزش و جوانان استان نیز مکاتبه کردیم ولی هیچ نتیجه ای نداشته است. حتی از نمایندگان قوچان هم استمداد طلبیدیم که بی اثر بود. باید بگویم قوچان قطب کشتی باچوخه است و ما روستاییان به منظور توسعه این ورزش ۱۲ میلیون تومان هزینه کردیم و تشک خریدیم اما به دلیل گازکشی و سرمای استخوان سوز زمستان کسی برای ورزش به این سالن نمی آید.
۱ نظر ۲۵ خرداد ۹۳ ، ۰۷:۲۹
حسین جاهدناوخ
افت«کشتی باچوخه»قوچان ریشه دربرخی سوءمدیریت ها ونبودحمایت های مالی دارد
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1393/03/25 شماره انتشار 18710
 
 

ناسخ | علی حیدریان یکی از کشتی گیران قدیمی و مربیان فعال رشته کشتی با چوخه در شهرستان قوچان است که افتخاراتی از جمله قهرمانی چند دوره مسابقات کشتی چوخه استان خراسان، قهرمان مسابقات کشتی «لوچو»، قهرمانی مسابقات کشتی جودوی نیروهای مسلح و همچنین قهرمانی چند دوره مسابقات جودو را در کارنامه دارد.

«حیدریان» علاوه بر این ها ۷ سالی سابقه مربیگری و سرپرستی تیم های کشتی با چوخه در قوچان و کشتی «لوچو» را در استان دارد و هم اکنون نیز به عنوان مربی ۲ رشته ورزشی جودو و کشتی با چوخه در شهرستان قوچان فعالیت می کند. وی اخیراً در گفت و گو با خراسان به تشریح مهم ترین مسائل و مشکلات پیش روی رشته کشتی با چوخه پرداخت که مشروح این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود...

با توجه به این که قوچان یکی از نقاط مستعد در رشته کشتی با چوخه در استان و کشور است، جایگاه این رشته را در قوچان چگونه می بینید و به نظر شما مهم ترین مشکلات پیش روی کشتی با چوخه چیست؟

کشتی با چوخه در حال حاضر در شهرستان قوچان نسبت به زمانی که حرف اول را در استان می زد، افت کرده است که دلایل آن هم برخی سیاسی کاری ها و کمبود اعتبارات است. متأسفانه برخی مسئولیت ها در رشته کشتی با چوخه به واسطه برخی ملاحظات سیاسی به افرادی سپرده شده است که اصلاً ورزشی نیستند و چه بسا افراد علاقه مندی هم وجود دارند که با وجود عملکرد مناسب در کشتی چوخه در نهایت مجبورند تحت فشار کار را رها کنند. موضوع دوم این است که گاه حتی برای برگزاری برخی مسابقات هم از افراد غیرورزشی استفاده می شود که نه تنها هیچ سابقه و فعالیتی در کشتی ندارند بلکه حتی توانایی اجرای مسابقات را نیز ندارند. از آن جا که یکی از مهم ترین موضوعات در کشتی با چوخه نحوه مدیریت آن است، طبیعی است با مشاهده برخی ضعف ها، دلسوزان دلسرد می شوند و ورزشکاران نیز تمایلی به شرکت در مسابقات ندارند. مثلاً در حاشیه یکی از مسابقات نماینده وزیر ورزش و جوانان در قوچان حضور پیدا کرد اما از تریبون محل اجرای مسابقات حتی نامی نیز از وی برده نشد. مشکل دیگر کشتی با چوخه قوچان کمبود اعتبارات و بی توجهی دست اندرکاران به معیشت ورزشکاران است به عنوان مثال یک چوخه کار ۱۰ سال در این رشته تلاش و کوشش و هزینه می کند و از زندگی عقب می افتد، اما هیچ حمایت مالی از وی نمی شود که همین موضوع سبب دلسردی او می شود. حتی در مواقعی به کشتی گیر شهرستان که مقام آورده است، هیچ پاداش مادی داده نمی شود و حتی یک «پرده» تبریک هم برای وی نصب نمی شود که شخصاً تاکنون در اعتراض به چنین اقداماتی، چندین بار به مسئولان اداره ورزش و جوانان انتقاد کرده ام.

از نظر مکان تمرینی و کمک به چوخه کاران، شهرستان قوچان چه وضعیتی دارد؟

 تمرینات کشتی با چوخه در سالن «شهید کلاهدوز» قوچان یک شب در میان (یک شب چوخه شب دیگر جودو) برگزار می شود. اما ۷ سالی است که مسئولان حتی یک هزار تومانی هم در این زمینه به ورزش کمک نکردند. سالن هم که اجاره است و ما مجبور می شویم از ورزشکاران مبالغی را تحت عنوان شهریه جمع آوری کنیم. باید بگویم قوچان استعدادهای فراوانی در کشتی با چوخه دارد اما برخی بی توجهی ها باعث شده است که هم اکنون چناران و اسفراین از قوچان که زمانی حرف اول چوخه استان را می زد، جلو بیفتند.

در برخی مواقع نیز استان هایی که به کشتی چوخه علاقه مند هستند و از تمکن مالی برخوردارند کمک هایی به ما می کنند ولی بیشتر هزینه ها باید از جیب ورزشکاران تأمین شود و بودجه خاصی هم به کشتی با چوخه اختصاص نیافته است.

هم اکنون وضعیت پرورش استعدادها در کشتی با چوخه و جودو در قوچان چگونه است؟

الان ۷۰چوخه کار خوب از رده سنی نونهال تا بزرگسال در حال تمرین هستند که ۳۰ نفر از آنها نونهال هستند. ۶ نفر از چوخه کاران قوچانی که در مسابقات هندوستان ۳ سال پیش مقام گرفتند عبارتند از: علی شاهوردی، ابراهیم اسکندر فیلابی، حجت رهنما، ناصر صحرایی، محسن قربانی، جعفر یونسی. در زمینه ورزش کشتی «لوچو» نیز پارسال کشتی گیران ما در «قشم» قهرمان شدند و پس از آن در کشتی محلی دیگری به نام کشتی «دست به کمر» هم در بابلسر ورزشکاران قوچانی اول شدند.

آیا حمایتی هم از کشتی گیران قهرمان شد؟

خیر، برخی مسئولان وعده و وعیدهای فراوانی از جمله اعطای مسکن دادند اما خبری از تحقق آن نشد فقط هزینه های رفت و برگشت ما را پرداختند.

در سال ۹۱ که مسابقات انتخابی استانی «لوچو» برگزار شد، همه هزینه ها را خودمان دادیم و در مجموع باید گفت حامی مالی خاصی نداریم و گاهی وقت ها برای تأمین حداقل هزینه ها باید به برخی سرمایه داران شهر رو بزنیم. در سال ۹۱ هم هزینه های مسابقات انتخابی استان از جانب اداره ورزش و جوانان به حساب هیئت عشایری و روستایی اداره ورزش و جوانان قوچان واریز شد ولی در نهایت چیزی به دست ما نرسید.

۲۵ خرداد ۹۳ ، ۰۷:۰۸
حسین جاهدناوخ