روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، رجب‌علی لباف‌خانیکی عصر امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری قوچان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: نگاه به گردشگری باید نگاهی عبرت‌آموز بوده چون در گذشته بدون فهم درست و همراه بودن فرهنگ با گردشگری فقط از آثار تاریخی بازدید صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه هدف گردشگری باید فرهنگی شود، گفت: قوچان از سرچشمه‌های تمدن ایران محسوب شده و خاستگاه پارت‌ها و اشکانیان به‌شمار می‌رود اگر چه به صورت درست معرفی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه شهر قوچان دارای قدمت طولانی نبوده، تصریح کرد: وجود آیین‌ها و قومیت‌های مختلف در منطقه می‌تواند این شهر را به یک پتانسیل گردشگری تبدیل کند.

وی یادآور شد: صنایع دستی قوچان مثل گلیم‌بافی حرف اول را در سطح خراسان می‌زند اما به این مسئله بها داده نشده که باید در چارچوب برنامه‌های گردشگری به آن پرداخته شود.

لباف‌خانیکی تأکید کرد: کشتی باچوخه قوچان یکی دیگر از پتانسیل‌های این شهر بشمار می‌رود در صورتی که شهرهای دیگر مدعی این موضوع هستند و مسئولان با فکر و برنامه‌ریزی می‌توانند آن را به یکی از پتانسیل‌های گردشگری تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کوچ عشایر در منطقه باید کار بنیادی صورت بگیرد،‌ عنوان کرد: چهار حمام قدیمی قوچان از نظر مسئولان به معضل تبدیل شده اما با مانور دادن بر روی این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها می‌توان آنها را به کانون‌های فعال فرهنگی تبدیل کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: باید بافت قوچان به‌عنوان یک شهر منحصر به فرد باقی بماند و به‌جای پیشنهاد ساخت پاساژ در این حمام‌های تاریخی توسط شورای شهر موزه مردم‌شناسی یا فرهنگ‌سرا ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه شهر قوچان با دارا بودن یک موزه مردم‌شناسی می‌تواند آداب و رسوم همه ملت ایران به‌ویژه روستاها را به نمایش بگذارد، اظهار کرد: ایجاد بازارچه صنایع دستی در قوچان جزو واجبات بوده و با قرارگرفتن آن در حاشیه میدان آزادی یا بزرگراه عرضه محصولات داخلی به خریداران خارجی این فرصت را می‌دهد تا از آن‌ها بازدید کنند.

لباف‌خانیکی تصریح کرد: مناطق گردشگری دره شمخال و سد تبارک قوچان دارای مزیت‌هایی بوده اما به‌علت سوء استفاده دلالان آسیب‌پذیر است که باید با اشراف کامل، نماد و مظهر حضور مسئولین و میراث فرهنگی در این مناطق مشاهده شود.

۹۳/۰۳/۳۱
حسین جاهدناوخ