روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آماده شفاف سازی هستیم

ناسخ-همان طور که در گزارش خواندید، گلایه های روستاییان را از نحوه اجرای طرح های هادی، نیمه تمام ماندن طرح در برخی روستاها، بازنگری نشدن برخی طرح ها و هزینه هایی که بابت اجرای طرح هادی به مردم یا دهیاری ها تحمیل می شود، منعکس کردیم. در این گفت وگو، با مهندس «مجیدمعصومی» معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی، نظر وی را درباره این گلایه ها پرسیدیم و ابتدا از وی سوال کردیم  که به چه دلیل طرح هادی در بخشی از یک روستا اجرا شده و بقیه روستا رها شده است؟ معصومی پاسخ داد: ما علت این موضوع را در جلسات با دهیاری ها و شوراها بیان می کنیم و باید گفت، اگر طرح در کل روستا انجام شود، رقم سرسام آوری را می طلبد و عملا با این وضع اعتبار، اجرای طرح به همه روستاها نمی رسد و شاید در سال بتوانیم فقط دریک یا دو روستا در استان طرح را اجرا کنیم. وی به قوانین و موافقت نامه ها در این زمینه اشاره می کند و می گوید: موافقت نامه ای بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و در سیستم قبل معاونت راهبردی ریاست جمهوری مبادله شده است که در آن آمده است: در هر روستا معابر اصلی آن بین 800 تا 1200 متر طول به عنوان الگو و نمونه طرح اجرا شود، حال همین مقدار از طرح نیز بر مبنای اعتباری که اختصاص می دهند، معمولا طی سه سال انجام می شود و این که یک قسمت طرح طی یک سال در یک روستا انجام می شود و سپس رها می شود، به دلیل این است که سهمیه اعتباری سال موردنظر به پایان رسیده و سال آینده اعتبار مجزا و تکمیلی را اختصاص می دهند تا ادامه طرح اجرا شود.
وی افزود: اعتباری بین 400 تا 500 میلیون تومان برای هر روستا پیش بینی می شود ولی این بودجه طی دو تا سه سال اختصاص می یابد، اکنون با وجود این از سال های 91، 92 و 93 که تخصیص ها کم شده است، به شکلی دستگاه اجرایی را دچار مشکل کرده است. وی درباره بد اجرا شدن طرح ها  و این که چرا به
عنوان مثال در برخی روستاها نظیر روستای ناوخ، آسفالت خیابان اصلی آن بعد از مدت کوتاهی از بین رفته و مجدد مجبور به زیرسازی و آسفالت شده اندگفت: در روستای مذکور، در مسیر اجرای طرح که حدود 200متر طولی بود، باغ های انگوری وجود داشت که آبیاری این باغ ها به مرور زمان به زیرسازی آسفالت سرایت کرد و پیمانکار قبل از آن به این موضوع توجه نکرده بود و سبب شده بود آسفالت نشست کند و دوباره با مصالح «اورسایز» زیرسازی انجام گرفت.
تحصیل معبر به ازای تهیه مصالح!
موضوع دیگری که از مهندس معصومی سوال شد، موضوع تملک و خرید و بازگشایی معابر بود که وی در این باره نیز پاسخ داد: ممکن است در یک قسمت از یک روستا معبری باقی مانده و اصلاح معابر انجام نشودوباید گفت بنیادمسکن در ردیف های موافقت نامه اش سرفصلی به نام تملک و خرید پیش بینی نکرده است و دیدگاه دستگاه اجرایی هم در این باره این است که اگر قرار باشد بخشی از همین اعتبار اندک هم صرف تخریب و بازگشایی و تحصیل معبر و تملک و خرید شود، عملا رقم چندانی ازاعتبار پروژه باقی نمی ماند و در این زمینه دو حالت رخ می دهد: یکی این که عقب نشینی ها معمولا در حد یک تا دو متر است که بخشی از یک ملک را تحت تأثیر قرار می دهد  و آن ارزش افزوده ای که از قبل عقب نشینی حاصل آن ملک می شود، زیان وارده در مورد عقب نشینی یک یا دو متر را پوشش می دهد.موضوع دوم این که، دهیاری ها اعتباری بابت این موضوع دارند که می تواند به مردم کمک کند، مثلا اگر در روستایی تعداد انگشت شماری از خانه های مردم 50 یا 60درصد تخریب می شود، هم بنیاد مسکن در قالب تهیه مصالح به مردم کمک می کند و هم شوراها و دهیاری ها به این موضوع ورود می کنند که این موضوع با کدخدامنشی حل و فصل می شود.وی گفت: معمولا وقتی طرح برای کل روستا تهیه می شود ، معابر هم به مقداری که موردنیاز روستا هست بازگشایی می شود، ولی به صورت خود به خود در آن روستا نوسازی هایی انجام می گیرد و بنیاد مسکن یک معبر را بازگشایی می کند و بازگشایی بقیه معابر را به بعد از نوسازی موکول می کند.وی افزود: اعتباری از محل قیر رایگان داریم که اگر روستایی اعتباری ندارد و کوچه ای در آن بازگشایی شده است، ما می توانیم از محل اعتبار، قیر رایگان بدهیم  و با مشارکت دهیاری و اهالی آن را آسفالت کنیم و برای آن کوچه های دیگر (علاوه بر معابر اصلی) که عقب نشینی هایش انجام می شود، از محل اعتبار قیر رایگان می توانیم، آن ها را آسفالت کنیم.
تهیه طرح و مشورت با دهیاران و شوراها
گلایه دیگر این است که برخی دهیاران معتقدند، بنیادمسکن در تهیه نقشه های طرح هادی و اجرای آن، یا نظر دهیاران و شوراها را جویا نشده و یا هم اگر جویا شود، به آن عمل نمی کند، معاون بنیاد مسکن استان در این زمینه گفت: در چک لیست هایی که در مستندات پرونده اجرای طرح نیاز است، بخشی به نام هماهنگی با مسئولان محلی وجود دارد، به عنوان مثال معبری که قرار است برای اجرا انتخاب شود، ابتدا با دهیاری و شورای روستا صورت جلسه می شود که در این مورد، مستندات ما موجود است.
پیمانکار بومی و غیربومی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان درباره گلایه برخی شوراها و دهیاری ها در استفاده نکردن از پیمانکاران بومی برای اجرای طرح هادی در روستاها، گفت: موافقت نامه ای که بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله می شود، به 3صورت امانی، پیمانی و یا امانی پیمانی است و در استان خراسان رضوی اکثریت موافقت نامه ها پیمانی مبادله می شود و وقتی پیمانی مبادله می شود، قوانین اجازه نمی دهد که مثلا ما یک بنا و یک اکیپ بومی و محلی را برای اجرای طرح به کار گیریم و در قواعد و شرایط عمومی پیمان آمده است که بنیاد مسکن باید پروژه را فراخوان دهد تا پیمانکاران دارای رتبه در آن شرکت کنند تا مشخص شود کدام پیمانکار با قیمت منطقی و مناسب برنده مناقصه می شود.مهندس «معصومی» گفت: گلایه برخی دهیاران و شوراها در مورد انتخاب نشدن پیمانکاران بومی و محلی درست است و احتمال دارد در برخی مناطق پیمانکار بومی برنده مناقصه نشود و این بدان معناست که شاید پیمانکاران بومی رتبه دار در یک منطقه وجود نداشته باشند.اما درباره این موضوع که گفته می شود بنیاد مسکن به اندازه اعتباری که برای یک روستا تخصیص می یابد، برای اجرای طرح هادی هزینه نمی کند، نیز معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی گفت: بنیاد مسکن و سایر دستگاه های اجرایی بعد از این که موافقت نامه مبادله و کار انجام می شود، به سه دستگاه باید پاسخ گو باشندکه عبارتند از: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دفتر فنی استانداری و این سه دستگاه کار ما را رصد می کنند.وی افزود: این دستگاه ها به موضوع طرح هادی اشراف کامل دارند و نهادهایی نظیر بنیاد مسکن که زیر نظر دفتر رهبری هستند، کنترل کننده چهارمی هم دارند و در این زمینه شرکتی به نام «مفید راهبر» وجود دارد که از طرف دفتر رهبری برای حسابرسی نهادهای زیرنظر این دفتر تعیین شده است و بنابراین گلایه مذکور منطقی نیست اما اگر ابهاماتی هم درباره اجرای طرح هادی در روستاها وجود دارد، حاضر به شفاف سازی هستیم.
ورود به محدوده با پول
در محدوده روستای «برآبد امام»، در انتهای خیابان اصلی آن چند ساختمان ساخته شده بود که خارج از محدوده تشخیص داده شده بود و به این منازل آب و برق و گاز و ... داده نمی شد، ولی بنیاد مسکن الحاق آن منطقه به محدوده روستا را منوط به واریز وجوهی از جانب روستاییان دانست. این روستا را از این رو مثال زدیم که خبرنگار خراسان در جریان کل ماجرا بود و این می تواند مثل مشت نمونه خروار باشد.مهندس «معصومی» ضمن تصدیق چنین موضوعی، اظهار کرد: جایی که محدوده روستا بسته است و ملکی می خواهد به محدوده اضافه شود، یا این ملک در خود محدوده وجود دارد ولی کاربری آن، کاربری مسکونی نیست و متقاضی تقاضا دارد که کاربری این ملک به مسکونی تغییر یابد، وقتی درخواست متقاضی به کمیسیونی که هفت دستگاه عضو آن هستند ارجاع می شود، این کمیسیون به دلایلی با آن مخالفت یا موافقت می کند. درباره بحث مبالغ درخواستی نیز بابت این که ملک تغییر کاربری پیدا کرده و یا وارد محدوده می شود، ارزش افزوده ای نصیب آن ملک می شود که باید به یک شکلی حق و حقوقات بابت آن ارزش افزوده نیز داده شود چرا که به واسطه آن دولت می خواهد به آن ملک سند، آب، برق، گاز و ... بدهد و بنابراین حق و حقوق دولتی از متقاضی گرفته می شود.
وی گفت: در این گونه موارد بنیاد مسکن 30درصد از زمین را از متقاضی می گیرد، که قانون دریافت این 30درصد از زمین نشأت گرفته از قوانین راه و شهرسازی است. اما در برخی موارد مساحت زمین کم است و مثلا در مساحت زیر هزار متر اعضای کمیسیون می بینند اگر 30درصد از این زمین را از متقاضی بگیرند، عملا آن زمین ناقص می شود و آن 30درصد هم دردی را دوا نمی کند که بعدا بخواهند آن را به یک دستگاهی بدهند، معادل ریالی قیمت زمین از متقاضی گرفته می شود  و از این پول نیز بخشی به حساب دهیاری واریز می شود و یک بخش دیگر هم به حساب بنیادمسکن به عنوان سایر منابع واریز می شود که با عوارض حاصل از فروش زمین در انتهای سال جمع شده و به خزانه واریز می شود.
هزینه نقشه برداری ها
وی درباره نقشه برداری ها برای تهیه طرح هادی و هزینه های آن نیز گفت: نقشه برداری ها توسط بخش خصوصی انجام می شود که بنیاد مسکن بر آن نظارت دارد و در این باره نیز مصوبات کمیته چهار نفره استان دریافت می شود که اعضای این کمیته عبارتند از: معاون عمرانی استاندار، شهردار، رئیس سازمان نظام مهندسی و رئیس راه و شهرسازی و درباره روستاها، بنیادمسکن هم اضافه می شود و پیشنهادهای لازم را می دهد و مصوبات کمیته چهار نفره را به لحاظ خدمات دفاتر فنی وحق امضای مهندسان ناظر روستایی، در آن کمیته مصوب می کند و هزینه آن را می گیرد.حق استعلام مورد دیگری بود که مهندس معصومی بیان کرد: درباره حق کارشناسی طرح های هادی نیز دهیاری ها مسئول صدور پروانه ساخت هستند و وقتی بخواهند برای ملکی پروانه صادر کنند، طبق قانون از بنیادمسکن استعلام می کنند و تعرفه آن نیز از طرف بنیاد مسکن کشور و برای همه استان ها ابلاغ می شود که تعرفه پاسخ کارشناسی بنیاد مسکن 45هزار تومان است.

۹۴/۱۰/۲۰
حسین جاهدناوخ