روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است


خراسان رضوی - مورخ دوشنبه 1392/08/27 شماره انتشار 18553 
نویسنده: سید محمود معلمی info@khorasannews.com
ورمی کمپوست فرصت طلایی کشاورزی استان

روند رو به رشد مصرف کودهای شیمیایی در سال های اخیر موجب شد مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد شود که کشاورزی صنعتی ایران را با چالش جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر وارداتی بودن صنایع تولید کود در کشور، موجب وابستگی کشاورزی به کود شیمیایی شده است؛ از این رو یافتن راهکارهایی برای قطع وابستگی از یک سو و تأمین کود موردنیاز در داخل کشور از سوی دیگر، به عنوان هدف راهبردی مطرح است و کارشناسان این حوزه یکی از راه های حل این معضل را توسعه صنعت ورمی کمپوست در ایران می دانند.

میزان مصرف کود شیمیایی در استان خراسان رضوی بین ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰تن (مجموع توزیع شده در شبکه تعاون روستایی و کودهای ورودی به استان) برآورد شده است و مصرف این میزان کود که روند رو به رشدی هم دارد، موجب فرسوده شدن لایه های زایای خاک شده است؛ امری که به افزایش مصرف آب کشاورزی و سموم گیاهی و نباتی منجر می شود. لذا یافتن جایگزین کود شیمیایی یکی از اهداف راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می رود.

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست نوعی کود آلی است که در اثر مصرف و عبور از دستگاه گوارش گونه هایی از کرم خاکی و دفع این مواد، حاصل می شود.

این مواد هنگام عبور از بدن کرم به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامین ها و آنزیم ها آغشته می شود و در نهایت به عنوان کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان خاک و بهبود عناصر غذایی آن تولید و مصرف می شود. بنابراین ورمی کمپوست عبارت است از فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی، بستر و لاشه کرم ها.

ورمی کمپوست ماده ای شبیه پیت (Peat) است که به خوبی تغییر شکل می یابد و ساختار، تخلل، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن در حدعالی است. بیش از ۲۷۰۰ گونه کرم خاکی وجود دارد که در طبیعت با فعالیت بیولوژیک خود موجب افزایش حاصلخیزی خاک و بهبود ساختمان و بافت آن می شود همچنین افزایش محصول، تولید مکمل غذایی برای خوراک دام و آبزیان و تولید مواد اولیه صنایع بهداشتی و آرایشی را به ارمغان می آورد.

خراسان رضوی، قطب ورمی کمپوست

خراسان رضوی پیشروترین استان های کشور در تولید ورمی کمپوست است؛ در این استان حدود ۷۰۰ واحد بزرگ و کوچک در حال تولید کود آلی ورمی کمپوست است و آوازه کیفیت این محصول به آن سوی مرزها نیز رسیده است و در بازارهای افغانستان و کشورهای مشترک المنافع (CIS) این محصول ایرانی عرضه می شود و به فروش می رسد.

مهندس«موسوی» عضو انجمن تولید کنندگان کودهای آلی خراسان رضوی در این باره به خراسان گفت: ظرفیت تولید کودهای آلی در استان سالانه هزار تن برآورد شده است که علاوه بر تأمین نیازهای استان به کودهای آلی (غیرشیمیایی) می تواند به منبع ارزآوری هم تبدیل شود. وی افزود: یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سموم شیمیایی در استان خراسان رضوی، فرسوده شدن بافت آلی خاک است؛ بنابراین «ورمی کمپوست» می تواند ضمن اصلاح بافت خاک و ارتقای توان بیولوژیکی خاک، به کم شدن مصرف سموم شیمیایی هم کمک کند.

این کارشناس ادامه داد: برای تولید تمامی محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، قلمستان، نهالستان، گیاهان نشایی و گلخانه ها، می توان از ورمی کمپوست استفاده کرد.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که این کود بیشترین تأثیر خود را در گیاهان غده ای نظیر سیب زمینی نشان می دهد و میزان محصول را ۴۰ تا ۷۰درصد افزایش می دهد.

فرصت طلایی

مهندس «رضا شریف» کارشناس کشاورزی و مدرس گیاهان صنعتی هم با اشاره به اهمیت تولید ورمی کمپوست در استان خراسان رضوی، گفت: تغذیه مزارع زعفران با ورمی کمپوست، شرایط مطلوبی را به وجود آورده است که می تواند اقتصاد کشاورزی استان را متحول کند.

وی توضیح داد: استان خراسان رضوی بیشترین تولید زعفران را دارد و از آن جا که بازارهای جهانی صرفا زعفران ارگانیک را می پذیرند، می توان از فرصت تولید ورمی کمپوست در استان استفاده کرد و از این محصول برای غنی سازی عرصه های زعفرانکاری و تولید زعفران ارگانیک بهره برد. علاوه بر زعفران، می توان محصولات باغی صادراتی نظیر زردآلو، گیلاس و آلبالو را نیز با ورمی کمپوست تغذیه و محصولات صادراتی ارگانیک را راهی بازارهای هدف کرد.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به محدودیت واردات کود شیمیایی و نیاز روزافزون عرصه های کشاورزی به کود، باید زمینه لازم را برای جایگزینی کودهای آلی از جمله ورمی کمپوست فراهم کرد تا این امر به غنای کشاورزی استان کمک کند.

از سوی دیگر، میزان بارندگی در استان و لزوم توسعه صنعت گلخانه ای در استان ایجاب می کند که سطح ۲هزارهکتاری گلخانه ای ایران به سرعت به حداقل ۳برابر سطح موجود افزایش یابد.

ورمی کمپوست به عنوان کود مناسب صنعت گلخانه ای می تواند جایگزین کود شیمیایی گلخانه شود و تولید محصولات گلخانه ای را ۱۰۰درصد افزایش دهد.

باز هم دلالان

به دلیل بازارپسندی و کیفیت مطلوب کود ارگانیک ورمی کمپوست و پذیرش این محصول در بازارهای آن سوی مرزها، بخشی از این محصول از طریق دلالان به خارج از کشور صادر می شود.

مهندس «موسوی» عضو انجمن تولید کنندگان کودهای آلی خراسان رضوی در این باره گفت: تمرکز تولید ورمی کمپوست در داخل استان بر مصرف داخلی است و ما انتظار داریم که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی به ترویج و تشویق کشاورزان برای مصرف این محصول بپردازد.

وی از فعال شدن دلالان برای صادرات غیررسمی به افغانستان و برخی دیگر از کشورهای همسایه خبر داد و افزود: کیفیت ورمی کمپوست استان خراسان رضوی بالاست لذا اخباری از خروج غیررسمی این محصول از مرزهای استان هم گزارش شده است که به نظر من باید نهادهای مسئول وارد میدان شوند تا صادرات ورمی کمپوست به صورت کنترل شده و نظام مند انجام شود و از خروج غیررسمی این محصول جلوگیری شود. به هر حال به نظر می رسد در شرایط تحریم واردات کودهای شیمیایی، کودهای آلی بهترین جایگزین به شمار می رود و با تولید محصولات ارگانیک با ورمی کمپوست، می توان اقتصاد کشاورزی استان را متحول کرد.

۲۷ آبان ۹۲ ، ۰۵:۱۸
حسین جاهدناوخ

با فرارسیدن ماه عزا و ماتم اهالی روستای ناوخ با برگزاری عزاداری و سینه زنی و روضه و مرثیه خوانی در هردو مسجد و سپس دادن شام از شب اول تا شب دوازدهم و ظهر تاسوعا و عاشورا و از آن به بعد شب های جمعه و اربعین و 28 صفر  وفاداری خویش را به اهل بیت به نمایش می گذارند . التماس دعا

۱۴ آبان ۹۲ ، ۰۵:۴۳
حسین جاهدناوخ

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام


محرم

این تصویر که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تا به حال میلیون ها بیننده داشته و اشک آنها را سرازیر کرده است. یکی از کودکان عراقی شرکت‌کننده در عزاداری سیدالشهداء(علیه السلام) در عالم کودکانه خود، سعی می‌کند با بطری آبش، طفل شیرخواره امام حسین(علیه السلام) را سیراب کند.

فرا رسیدن ماه محرم ماه عزاداری امام حسین (ع) تسلیت باد

التماس دعا

۱۴ آبان ۹۲ ، ۰۵:۲۸
حسین جاهدناوخ

اهالی روستای ناوخ با غبار رویی و آوردن علم ها به بیرون از مسجد رسما از امروز به استقبال ماه محرم الحرام و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) رفتند .

مراسم امروز به این صورت می باشد که اهالی روستا در دو مسجد امام حسین ( ع ) و امام سجاد ( ع ) روستا تجمع می نمایند بعد از گرد گیری از مسجد و تعویض لباس علم ؛ آنرا با صلوات و لعنت بر یزید ملعون و شمر پلید به داخل خیابان و میدان باز می آورند یک نفر علم را نگه می دارد و دیگران به دور علم حلقه زده و نفر سمت راست به عنوان فرمانده و دیگران دست چپ را به دامن و با دست راست سینه می زنند و این تا نفر آخر ادامه دارد و فرمانده میگه :حسین ، دیگران جواب می دهند : حسن ، میگه : حیدر  ،  دیگران : علی ، میگه : مظلوم ، دیگران : شهید بعداز زمانی عزاداری یک مرثیه خوانده می شود سپس علم را داخل حیاط مسجد قرار می دهند و مردم برای زیارت مراجعه می نمایند . التماس دعا

۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۰:۱۲
حسین جاهدناوخ

یک دوره مسابقات کشتی با چوخه با اسپانسری جناب آقای ابوالفضل قنبری از ناوخ به عنوان سرداران و 800 شهید والامقام قوچان و تجلیل از پهلوان سهراب سراب در باشگاه معلم برگزار گردید ؛ در روزی که مصطفی نیمروزی قهرمان نامی ناوخ به علت حضور در تمرینات اردوی تیم ملی جودو حضور نداشت ، جناب آقای حسن رنجبر آبروداری نمود و یک مدال برای روستای ناوخ و شهرستان قوچان کسب نمود تا جامی نباشد که در قوچان برگزار می گردد و حداقل یکی از مدال ها به ناوخی ها نرسد . دست مریزاد خداقوت پهلوان

نتایج انفرادی:

۷۰کیلوگرم: ۱ - علی شاهوردیان(قوچان) ۲ - حسن رنجبر(قوچان) ۳ - ابراهیم ولیان (اسفراین)

۸۰کیلوگرم: ۱ - محمود قدیمی (اسفراین) ۲ - عیسی رضایی (بجنورد) ۳ - آخوندزاده (فاروج)

۹۰کیلوگرم: ۱ - وحید رحمانی (قوچان) ۲ - جعفر یونسی (قوچان) ۳ - محسن قربانی (قوچان)

به علاوه ۹۰کیلوگرم: ۱ - مسلم نوری (شیروان) ۲ - جواد محمدپور (اسفراین) ۳ - حسن ثانی (قوچان)


۱۱ آبان ۹۲ ، ۰۴:۵۱
حسین جاهدناوخ

دور جدید تمرینات تیم های ملی جودو نوجوانان و جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در مجموعه ورزشی آزادی تهران آغاز شد. 

به گزارش مهر، رقابتهای جودو قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا ماه آینده در چین برگزار خواهد شد و کمیته تیم های ملی با دعوت از جودوکاران حاضر در این تیم ها در نظر دارد اردوی مشترکی را تیم ملی بزرگسالان تا زمان اعزام برگزار کند.

 

همچنین اردوی تیم ملی نوجوانان و جوانان بانوان نیز آغاز شده و تا زمان اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد کادر فنی تیم های نوجوانان و جوانان از سوی کمیته تیم های ملی با دعوت از مربیان جدید تقویت خواهد شد. 

 

نفرات دعوت شده به اردوی آماده سازی تیم های ملی عبارتند از:

جوانان: محمد سرایلو ، احمد قاسمی ، سید مهرداد زمانی و شایان نصیرپور(تهران) ، کامران رستمی و جعفر پهلوانی(خراسان رضوی) ، آرش قربانی ، بهزاد محرمی ، علیرضا شیری نوکنده ای(قزوین) و ابراهیم قجر(مازندران) کادر فنی: عطا الله عباس نژاد و علی معلومات)

نوجوانان: ایمان نیک اقبال (اصفهان) ، علیرضا خجسته(البرز) ، حسین عربی(تهران) ، حامد رشیدی(خراسان شمالی) ، محمد رشنو نژاد(خوزستان) ، مهدی فتحی پور(فارس) ، رامین صفویه(قزوین) ، محمد عباس نژادو کاویان بیرانود(لرستان) کادر فنی: احمد کاظمی ، مسعود ابدی نقش و رضا چاه  خندق

دختران:

نوجوانان: زاهرا احمدی (چهارمحال بختیاری) ، فاطمه زمانی(سمنان) ، حسنی محمدی و زهرا خیرکیش(کرمانشاه) ، زهرا باقری(لرستان) ، مبینا عزیزیو شیوا جهانگیری(همدان)

جوانان: زهرا نادری(چهارمحال بختیاری) ، دنیا آقایی(سمنان) طاهره آذپیوند(کهکیلویه) ، غزل یغما و الهام بهرامی(لرستان) ، زینب جلالی ، فهیمه ده پهلوان و صبا کرمعلی(همدان)  

کادر فنی تیم ههای ملی بانوان: نرگس موسوی(سرپرست)مریم ولی بهاروندی(سرمربی) ، تکتم بیدل ، محبوبه خورشیدی و مریم السادات قدمگاهی(نوجوانان) ، اکرم خانی ، طاهره دولت شاهی و کبری کرمی(جوانان) 

 

بزرگسالان: مصطفی آهن فروش(اصفهان) ، فیروز اسدیو مجید تاجری(البرز) ، سجاد خسروی نژاد(ایلام) ، محمد جمالی ، سعید ملایی ، وحید حسن زاده ، مسعود خرابات و وحید نوری(تهران) ، امیرقاسمی نژاد ، محمد پهلوانلو ، مصطفی نیمروزی ، مهدی فیضی ، جواد محجوب (خراسان رضوی) ، مختار خورنگ(خوزستان) ، مهدی خان احمدلو (زنجان) ، بهادر محرمی و سعید مرادی(قزوین) ، مهرداد صیدی(کرمانشاه) ، محمدرضا خطیبی(گیلان) ، محمد صدیق(مرکزی) و خشایار زارع(هرمزگان) کادر فنی : مسعود حاجی آخوندزاده و مسعود خسروی نژاد


۱۱ آبان ۹۲ ، ۰۴:۴۳
حسین جاهدناوخ
مراسم تودیع جناب آقای حیدری آزاد ومعارفه جناب آقای مهندس قامتی سرپرست فرمانداری شهرستان قوچان با حضورجناب آقای رشید معاونت محترم سیاسی ،اجتماعی وامنیتی استانداری خراسان رضوی درجمع اعضای شورای اداری شهرستان قوچان برگزار گردید


 

من هم به نوبه خودم به مهندس قامتی نیروی خدوم و بومی شهرستان تبریک عرض می کنم و آرزوی موفیت و بهروزی می نمایم .

۰۷ آبان ۹۲ ، ۰۷:۱۰
حسین جاهدناوخ
خراسان رضوی قهرمان شد/ تهران روی سکوی نایب قهرمانی 
سی و هشتمین دوره رقابتهای جودو قهرمانی کشور با قهرمانی میزبان و نایب قهرمانی تهران به پایان رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، این دوره از مسابقات صبح امروز چهارشنبه با حضور 204 جودوکار در قالب 33 تیم از 32 استان در تالار شهید بهشتی مشهد مقدس آغاز شد که در نهایت تیم پاک خزرخراسان رضوی با کسب دو مدال طلا ، یک نقره و دو برنز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
 
تیم تهران با کسب دو مدال طلا و یک نقره نایب قهرمان شد و قزوین با یک طلا، یک نقره و دو برنز سکوی سوم را از آن خود کرد. خوزستان با یک طلا و یک نقره و خراسان شمالی با یک طلا عناوین چهارم و پنجم را کسب کردند.
 
مراسم اختتامیه و توزیع جوایز این دوره از مسابقات با حضور  محمد علی رستگار رئیس فدراسیون جودو، هاشمی جواهری و مدیرکل تربیت بدنی استان خراسان رضوی و جمع کثیری از علاقمندان به جودو که در سالن حضور داشتند برگزار شد.  نتایج انفرادی در اوزان مختلف به شرح زیر است:
 
وزن 60- کیلوگرم: 1- بهزاد وحدانی (خراسان شمالی) 2- ناصر ناصری پور(خوزستان)3-آرش قربانی (قزوین) و محمد پهلوانلو(خراسان رضوی)
وزن 66- کیلوگرم: 1- مختار خورنگ(خوزستان) 2- وحید حسن زاده(تهران)3- خشایار زارع(هرمزگان) و بهادر محرمی(قزوین)
وزن 73- کیلوگرم:1-سعید ملایی(تهران)2- مجید تاجری باجلان(البرز) 3- مهدی خان احمدلو(زنجان) و مهدی فیضی(خراسان رضوی)
وزن 81- کیلوگرم::1- سعید مرادی(قزوین)2- علیرضا شیری(قزوین) 3-محمدرضا خطیبی(گیلان) و  فیروز اسدی(البرز)
وزن 90- کیلوگرم:1ت-محمد جمالی(تهران) 2-مصطفی نیمروزی(خراسان رضوی)3-وحید نوری(توابع تهران) و علی اصغر موسوی(لرستان)
وزن100- کیلوگرم:1-مجتبی نیک بین(خراسان رضوی)2- قاسم احدی(خراسان جنوبی)3-مسعود خرابات(توابع تهران) و مهرداد صیدی(کرمانشاه)
وزن 100+ کیلوگرم:1- جواد محجوب(خراسان رضوی)2- مصطفی آهن فروش(اصفهان)3- محمد صدیق(مرکزی) و سجاد خسروی نژاد (ایلام)  من هم به ایشان تبریک و خدا قوت عرض می کنم .
 
۱ نظر ۰۴ آبان ۹۲ ، ۰۸:۲۱
حسین جاهدناوخ

بعد از اینکه با حضور فرماندار ولایتمدار  و محترم و تلاشگر شهرستان قوچان و دیگر مسؤولین خدوم شهرستان بهره برداری از آسفالت داخل روستای ناوخ چند روزی گذشت شاهد خرابی آسفالت بودیم !!! که با گزارش دهیار و شورای محترم روستا قرار براین شد پیمانکاران که سهل انگاری نمودند دوباره بعد از کنده کاری آسفالت زیرسازی اصولی انجام دهند و آسفالت نمایند ولی با گذشت چند ماه مثل اینکه به فراموشی سپرده اند لذا این خبر را درج نموده ؛ شاید تلنگری برای مسؤولین مربوطه باشد که مبلغ قرارداد پرداخت شده ولی پیمانکار کار محول شده را انجام نداده است !!!! به امید روزی برسد همه ما هر کاری به ما محول می شود برای رضای خدا و بدون غش انجام دهیم . انشاءالله ....

۰۴ آبان ۹۲ ، ۰۴:۳۹
حسین جاهدناوخ

عیدسعیدغدیر مبارک

۰۱ آبان ۹۲ ، ۰۴:۲۸
حسین جاهدناوخ