روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
افت«کشتی باچوخه»قوچان ریشه دربرخی سوءمدیریت ها ونبودحمایت های مالی دارد
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1393/03/25 شماره انتشار 18710
 
 

ناسخ | علی حیدریان یکی از کشتی گیران قدیمی و مربیان فعال رشته کشتی با چوخه در شهرستان قوچان است که افتخاراتی از جمله قهرمانی چند دوره مسابقات کشتی چوخه استان خراسان، قهرمان مسابقات کشتی «لوچو»، قهرمانی مسابقات کشتی جودوی نیروهای مسلح و همچنین قهرمانی چند دوره مسابقات جودو را در کارنامه دارد.

«حیدریان» علاوه بر این ها ۷ سالی سابقه مربیگری و سرپرستی تیم های کشتی با چوخه در قوچان و کشتی «لوچو» را در استان دارد و هم اکنون نیز به عنوان مربی ۲ رشته ورزشی جودو و کشتی با چوخه در شهرستان قوچان فعالیت می کند. وی اخیراً در گفت و گو با خراسان به تشریح مهم ترین مسائل و مشکلات پیش روی رشته کشتی با چوخه پرداخت که مشروح این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود...

با توجه به این که قوچان یکی از نقاط مستعد در رشته کشتی با چوخه در استان و کشور است، جایگاه این رشته را در قوچان چگونه می بینید و به نظر شما مهم ترین مشکلات پیش روی کشتی با چوخه چیست؟

کشتی با چوخه در حال حاضر در شهرستان قوچان نسبت به زمانی که حرف اول را در استان می زد، افت کرده است که دلایل آن هم برخی سیاسی کاری ها و کمبود اعتبارات است. متأسفانه برخی مسئولیت ها در رشته کشتی با چوخه به واسطه برخی ملاحظات سیاسی به افرادی سپرده شده است که اصلاً ورزشی نیستند و چه بسا افراد علاقه مندی هم وجود دارند که با وجود عملکرد مناسب در کشتی چوخه در نهایت مجبورند تحت فشار کار را رها کنند. موضوع دوم این است که گاه حتی برای برگزاری برخی مسابقات هم از افراد غیرورزشی استفاده می شود که نه تنها هیچ سابقه و فعالیتی در کشتی ندارند بلکه حتی توانایی اجرای مسابقات را نیز ندارند. از آن جا که یکی از مهم ترین موضوعات در کشتی با چوخه نحوه مدیریت آن است، طبیعی است با مشاهده برخی ضعف ها، دلسوزان دلسرد می شوند و ورزشکاران نیز تمایلی به شرکت در مسابقات ندارند. مثلاً در حاشیه یکی از مسابقات نماینده وزیر ورزش و جوانان در قوچان حضور پیدا کرد اما از تریبون محل اجرای مسابقات حتی نامی نیز از وی برده نشد. مشکل دیگر کشتی با چوخه قوچان کمبود اعتبارات و بی توجهی دست اندرکاران به معیشت ورزشکاران است به عنوان مثال یک چوخه کار ۱۰ سال در این رشته تلاش و کوشش و هزینه می کند و از زندگی عقب می افتد، اما هیچ حمایت مالی از وی نمی شود که همین موضوع سبب دلسردی او می شود. حتی در مواقعی به کشتی گیر شهرستان که مقام آورده است، هیچ پاداش مادی داده نمی شود و حتی یک «پرده» تبریک هم برای وی نصب نمی شود که شخصاً تاکنون در اعتراض به چنین اقداماتی، چندین بار به مسئولان اداره ورزش و جوانان انتقاد کرده ام.

از نظر مکان تمرینی و کمک به چوخه کاران، شهرستان قوچان چه وضعیتی دارد؟

 تمرینات کشتی با چوخه در سالن «شهید کلاهدوز» قوچان یک شب در میان (یک شب چوخه شب دیگر جودو) برگزار می شود. اما ۷ سالی است که مسئولان حتی یک هزار تومانی هم در این زمینه به ورزش کمک نکردند. سالن هم که اجاره است و ما مجبور می شویم از ورزشکاران مبالغی را تحت عنوان شهریه جمع آوری کنیم. باید بگویم قوچان استعدادهای فراوانی در کشتی با چوخه دارد اما برخی بی توجهی ها باعث شده است که هم اکنون چناران و اسفراین از قوچان که زمانی حرف اول چوخه استان را می زد، جلو بیفتند.

در برخی مواقع نیز استان هایی که به کشتی چوخه علاقه مند هستند و از تمکن مالی برخوردارند کمک هایی به ما می کنند ولی بیشتر هزینه ها باید از جیب ورزشکاران تأمین شود و بودجه خاصی هم به کشتی با چوخه اختصاص نیافته است.

هم اکنون وضعیت پرورش استعدادها در کشتی با چوخه و جودو در قوچان چگونه است؟

الان ۷۰چوخه کار خوب از رده سنی نونهال تا بزرگسال در حال تمرین هستند که ۳۰ نفر از آنها نونهال هستند. ۶ نفر از چوخه کاران قوچانی که در مسابقات هندوستان ۳ سال پیش مقام گرفتند عبارتند از: علی شاهوردی، ابراهیم اسکندر فیلابی، حجت رهنما، ناصر صحرایی، محسن قربانی، جعفر یونسی. در زمینه ورزش کشتی «لوچو» نیز پارسال کشتی گیران ما در «قشم» قهرمان شدند و پس از آن در کشتی محلی دیگری به نام کشتی «دست به کمر» هم در بابلسر ورزشکاران قوچانی اول شدند.

آیا حمایتی هم از کشتی گیران قهرمان شد؟

خیر، برخی مسئولان وعده و وعیدهای فراوانی از جمله اعطای مسکن دادند اما خبری از تحقق آن نشد فقط هزینه های رفت و برگشت ما را پرداختند.

در سال ۹۱ که مسابقات انتخابی استانی «لوچو» برگزار شد، همه هزینه ها را خودمان دادیم و در مجموع باید گفت حامی مالی خاصی نداریم و گاهی وقت ها برای تأمین حداقل هزینه ها باید به برخی سرمایه داران شهر رو بزنیم. در سال ۹۱ هم هزینه های مسابقات انتخابی استان از جانب اداره ورزش و جوانان به حساب هیئت عشایری و روستایی اداره ورزش و جوانان قوچان واریز شد ولی در نهایت چیزی به دست ما نرسید.

۹۳/۰۳/۲۵
حسین جاهدناوخ