روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
خراسان رضوی - مورخ دوشنبه 1393/04/16 شماره انتشار 18729 
نویسنده: محمدجواد رنجبر MJ_Ranjbar@yahoo.com
 
 

قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه های خراسان رضوی تازه ترین خبرهای یارانه ای را اعلام کرد.رضا جمشیدی روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار «خراسان رضوی»، درباره سرنوشت ثبت نام افراد جامانده از دریافت یارانه در استان اظهار داشت: این گونه موارد جزو اختیارات استان نیست، ما موضوع را به مرکز منعکس کرده ایم، اما پاسخ خوب و مناسبی دریافت نکرده ایم.وی افزود: مضمون آخرین نامه ای که به ما ارسال کرده اند این است که فردی که ثبت نام نکرده، نکرده است. می گویند ۱۰ روز زمان قرار داده ایم و این زمان ۲ روز هم تمدید شده است و به اندازه کافی اطلاع رسانی نیز انجام گرفته است و افرادی که قصد ثبت نام داشته اند، به هر شکل این کار را انجام داده اند.قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه های استان ادامه داد: مضمون پاسخی که به ما داده اند این است که اگر سرپرست خانواری ثبت نام نکرده و به هر دلیلی از ثبت نام نکردن پشیمان شده است، دیگر فرصتی برای نام نویسی مجدد وجود ندارد.وی یادآور شد: اما نکته ای که مد نظر ماست با صحبت آنان متفاوت است؛ ما نمی گوییم کسانی که ثبت نام نکرده اند، می گوییم کسانی که بنا به دلایلی مشکل داشته اند و نتوانسته اند ثبت نام کنند.جمشیدی گفت: به عنوان مثال خانمی از همسر خود جدا شده است و همسر او نام وی را برای دریافت یارانه ثبت نکرده است. این فرد و فرزندان او، جامانده و انصرافی نیستند و آن فردی که اجازه ثبت نام داشته، به دلیل مشکلاتی که با این فرد داشته، برای او ثبت نام نکرده است و این فرد واقعاً متقاضی و نیازمند است و با این که سرپرست خانواری، خود عمداً ثبت نام نکرده باشد، متفاوت است. وی افزود: روی این گونه موارد بحث داریم و در حال پیگیری حل این مسائل هستیم و تا این لحظه نیز پاسخ شفاف و روشنی برای آن ارائه نکرده اند.قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه های استان ادامه داد: اما کاری که گفته اند توسط فرمانداری ها انجام شود و در حال انجام آن هستیم این است که به عنوان مثال اعضای تحت تکفل سرپرست خانواده ای ۴ نفره بوده، اما وی به هر دلیلی ۳ نفر را ثبت نام کرده است؛ اما الان پشیمان شده و می خواهد آن یک نفر جامانده را دوباره ثبت نام کند. می گویند این فرد جامانده از ثبت نام است و مرکز مشخصات این گونه افراد را از ما درخواست کرده و ما در حال ارسال این اطلاعات هستیم. وی گفت: یا به عنوان مثال سرپرست خانواری ۴ نفر را ثبت نام کرده است، اما یارانه ۳ نفر را دریافت می کند و مشخصات یک نفر به هر دلیلی در سیستم وجود ندارد. این فرد را به عنوان جامانده از خانواده که ثبت نام شده، تلقی می کنند؛ اما فردی که کلاً ثبت نام نکرده باشد، می گویند انصراف داده است. ما روی انصراف بحث داریم و می گوییم انصراف شامل همه نمی شود. جمشیدی افزود: فردی که به هر دلیلی توسط سرپرست ثبت نام نشده باشد، می گویند انصراف قطعی است، اما کسانی که سرپرست ثبت نام کرده، اما افراد تحت تکفل وی به هر دلیلی ثبت نام نشده باشند، مشخصات این افراد توسط فرمانداری ها در حال جمع آوری است و به تهران ارسال می شود، گفته اند بررسی می کنیم، اما هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره این ها اعلام نشده است.

 

تکلیف فرزندان تازه متولد شده چیست؟

وی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان خراسان که اعلام کرده بود: فرزندم اواسط فروردین ماه امسال متولد شده است. در موعد مقرر (دهه آخر فروردین ماه ۹۳) برای دریافت یارانه نام نویسی کردم، اما آن زمان، امکان ثبت مشخصات فرزندم وجود نداشت. در زمان ویرایش اطلاعات، برای اضافه کردن فرزندم به پلیس +۱۰ مراجعه کردم و پلیس +۱۰ اعلام کرد که اگر شناسنامه دریافت کرده اید، مشخصات فرزند تازه متولد شده به صورت خودکار از طریق ثبت احوال به ستاد هدفمندی یارانه ها ارسال می شود. اما در حالی که در چند روز اول تولد، شناسنامه فرزندم را دریافت کرده ام و بیش از ۲ ماه از زمان تولد گذشت، یارانه خرداد ماه وی واریز نشد. باید چه کاری انجام دهم؟ گفت: این موضوع درست است که پس از انجام تولد، ثبت احوال اطلاعات متولدین را از طریق شبکه ای که متصل به شبکه ثبت نام هدفمندی یارانه هاست، در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار می دهد.

 

سرپرست خانوار می تواند پیگیری کند؟

قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه های استان افزود: ممکن است به هر دلیلی در ارائه این اطلاعات مشکلی وجود داشته باشد و به لحاظ زمان یا خطای سیستمی، دیرتر عمل شده باشد.

وی با بیان این که سرپرستان خانوار می توانند این موضوع را پیگیری کنند، ادامه داد: این گونه افراد باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند. آنان به سامانه مربوطه دسترسی دارند و کنترل می کنند آیا مشخصات این فرزند در سیستم هدفمندی یارانه ها وجود دارد یا خیر. اگر اطلاعات فرزند تازه متولد شده در سیستم ثبت شده باشد، یعنی بلافاصله و در اولین مرحله واریز یارانه ها، یارانه این فرزند نیز واریز می شود، حتی اگر با تأخیر بوده باشد.جمشیدی اضافه کرد: اما اگر به هر دلیلی این مشخصات در سیستم وجود نداشته باشد، به فرض فرزند در فروردین ماه متولد شده، اما مشخصات وی در سایت یا سامانه مربوطه وجود ندارد، معنی آن این است که یک جای آن لینک بین ثبت احوال و هدفمندی یارانه ها اشکال دارد. وی ادامه داد: بعد پلیس +۱۰ فرد را به ثبت احوال معرفی می کند تا در آنجا مشکل بررسی شود که به چه دلیل مشخصات این فرزند وجود ندارد. ثبت احوال مشکل را بررسی می کند و اطلاعات دوباره به صورت ماشینی در سایت هدفمندی ثبت می شود و یارانه وی به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا سرپرست خانوار می تواند برای دریافت یارانه یکی دو ماه قبل فرزند تازه متولد شده خود که واریز نشده، پیگیری کند؟ اظهار داشت: این موضوع نیز جزو مواردی است که سوال کرده ایم، اما پاسخ نداده اند. این تازه متولدین نیز جزو افراد جامانده هستند که به مدت دو ماه وجود داشته و شناسنامه نیز داشته اند، اما به دلیل مشکل در سامانه، ۲-۳ ماه یارانه دریافت نکرده اند. این تصمیمات باید به صورت ملی اتخاذ شود.

وی افزود: این گونه افراد باید به فرمانداری شهرستان خود مراجعه کنند و در آنجا فرم مخصوص را تکمیل کنند. فرمانداری ها این موارد را به ما منتقل می کنند و ما نیز پس از دسته بندی موضوعات، موضوعات خاص را استعلام کرده یا انعکاس می دهیم.

 

ویرایش اطلاعات ادامه دارد

جمشیدی همچنین گفت: کار ویرایش اطلاعات ثبت شده توسط سرپرستان خانوار برای دریافت یارانه که شامل وقایع ۴ گانه ازدواج، طلاق، تولد و وفات می شود هم اکنون در دفاتر پلیس +۱۰ در حال انجام است.

وی در پایان اظهار داشت: آنچه که مربوط به استان ها بوده و به استان ها تفویض شده و از استان ها خواسته شده بود، ثبت نام مرحله اول بود که در خراسان رضوی هم مثل همه کشور انجام شد و موضوع مرحله دوم هم که ویرایش اطلاعات بود در حال انجام است.

او افزود: بعد از این به جز ارسال اطلاعات افراد جامانده به تهران، وظیفه خاص دیگری به ما محول نشده است.وی ادامه داد: متأسفانه جزو محدودیت های ما این است که خودمان امکان تشخیص این که فردی مشمول دریافت یارانه می شده، اما دو سه ماه است که یارانه دریافت نکرده را نداریم.

۹۳/۰۴/۱۶
حسین جاهدناوخ