روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

قوچان، ایشان زاده| عنوان «مشاغل مزاحم و آلاینده» را که می شنوی به یاد انواع و اقسام آلودگی های صوتی و آلودگی هوا و گرد و غبار و دود خودروهای سبک و سنگین و ترافیک ناشی از تردد این خودروها، بوی نامطبوع ناشی از تولید برخی از محصولات و رها شدن ضایعات تولیدی در مسیر آب های جاری می افتی. عوارضی که حتی اندیشیدن به آن آرامش آدم را سلب می کند چه برسد به این که همسایه این مشاغل هم باشی.شهر قوچان نیز از این معضل شهری مستثنا نیست و برخی مشاغل، مزاحم آسایش و آرامش مردم شده است.اگر چه قرار بود از چند سال قبل برای متمرکز سازی مشاغل مزاحم و آلاینده اقدام شود اما با گذشت حدود ۱۰ سال این پروژه پیشرفت فیزیکی کاملی نداشته است و همین موضوع باعث بی رغبتی صاحبان مشاغل مزاحم و آلاینده برای انتقال به این مرکز شده است.

درد دل ساکنان محل

یکی از ساکنان بولوار آقا نجفی با گلایه از مشکلات واحد خرید و فروش گندم و جو و عرضه خوراک دام در این بولوار گفت: به طور کلی وجود چنین مشاغلی در داخل شهر و مجاورت منازل مسکونی، آلایندگی ها و مزاحمت های خاص خود همچون رفت و آمد خودروهای وانت، کامیون، گرد و غبار ناشی از تخلیه بار و حمل و نقل و حتی نفوذ حیوانات موذی همچون موش از انبار این اماکن به منازل و مغازه های اطراف را در پی دارد. اگر چه این افراد هم در پی کسب درآمدی برای معاش هستند و تلاش می کنند اما رعایت حقوق شهروندی و همسایگان هم لازم است.

یکی از تعمیرکاران خودرو در خیابان مدرس هم با بیان این که، حق با شهروندان و ساکنان محل است گفت: با توجه به کمبود امکانات خدماتی و رفاهی در شهرک مشاغل و مشکلات رفت و آمد، انتقال به این مکان، نتیجه ای جز کسادی بازار و از دست دادن مشتریان و کاهش تعداد مراجعه کنندگان ندارد که با تورم و گرانی های موجود به سادگی قادر به تأمین هزینه های زندگی نخواهیم بود. وی افزود: مسئولان در این خصوص باید تمهیدات لازم را بیندیشند و در زمینه انتقال، همه جوانب کار را مدنظر داشته باشند.

یک بام و دو هوا؟!

تعدادی دیگر از افراد شاغل در واحدهای مختلف نیز در گفت وگو با ما از انتقال به این مکان با توجه به وجود نقایص فیزیکی و نامناسب بودن محوطه اظهار نارضایتی کردند و خواستار رسیدگی و ساماندهی به این مشکلات شدند.ترابی یکی از تراشکاران شاغل در این مرکز گفت: در کنار واحدهای کارگاهی، فنی و تعمیرگاه های خودرو باید فروشگاه های فروش و عرضه لوازم یدکی نیز وجود داشته باشد زیرا هنگامی که فردی برای تعمیر خودرو مراجعه می کند به ناچار برای تهیه و خرید هر یک از قطعات و لوازم باید به شهر بازگردد که همین رفت و آمد هزینه ای اضافی را به او تحمیل و وقت او را هم تلف می کند.

شهردار چه می گوید؟

شهردار قوچان در این باره گفت: شهرک مشاغل از جنبه های مختلف قابل بررسی است و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده از لحاظ قانونی از بحث های جدی شهرداری هاست. نوع و میزان مزاحمت و آلایندگی این مشاغل دسته بندی خاص خود را دارد. در بخشنامه وزارت کشور نیز این مشاغل دسته بندی و اولویت بندی شده اند که متأسفانه قبلاً در قوچان این کار طبق مطالعات لازم و دقیق نبوده است و ساخت کالبدی، فیزیکی، فضایی و محیطی این شهرک ها هم مطرح و قابل توجه است که باید مبتنی بر مبانی علمی، دقیق و صحیح باشد. به هر حال تعدادی از مشاغل در سال های قبل در قوچان به عنوان آلاینده انتقال یافته اند.دکتر صالحی فرد افزود: در هر صورت ساماندهی شهرک مشاغل قوچان در دستور کار و از برنامه های آینده است که در سال های گذشته ۲ مرکز آن به انجام رسیده و هنوز کار ۶ مرکز باقی مانده است که در همین راستا یکی از شرکت های باتجربه استان در این کار، متقاضی انجام امور شهرک مشاغل قوچان شده و اعلام آمادگی کرده است تا کار انتقال تمام این مشاغل را نیز انجام دهد که با شروع فعالیت این شرکت زمینه کار فراهم می شود. وی ادامه داد: در این خصوص ابتدا در بخش خدمات اداری شهرک، ایجاد یک دفتر مدیریتی برای تمام سایت های آن ضرورت دارد. همچنین تأمین و ایجاد زیرساخت ها از قبیل شبکه معابر، نورپردازی، جمع آوری آب های سطحی و آسفالت همه معابر و... که هم اکنون خیلی مطلوب نیست، ضروری است.وی گفت: بحث الزام قانونی در انتقال مشاغل به شهرک نیز از دیگر موارد است که متأسفانه خیلی از مشاغلی که انتقال یافته اند، دوباره همان شغل و فعالیت در داخل شهر جایگزین شده است و بنابراین گویی اتفاق جدیدی نیفتاده است. وی افزود: در حال تدوین دستورالعملی هستیم تا با اعلام آن به شورای شهر، کاربری مشاغل انتقال یابنده برای همان شغل و جایگزینی آن انجام نشود. البته در انتقال واحدها لازم است برخی سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود و با ایجاد رغبت و انگیزه در افراد و اطلاع رسانی درست، کار انتقال ها در آینده انجام گردد.

۹۳/۱۱/۰۸
حسین جاهدناوخ