روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
قوچان ،میزبان بزرگان کشتی چوخه شد
خراسان رضوی - مورخ یکشنبه 1394/02/27 شماره انتشار 18972
عکس ها: مهدی عقیقی

قوچان- علی ایشان زاده | طی 2 مسابقه مهم کشوری و استانی ، قوچان میزبان قهرمانان مطرح کشتی چوخه کشور بود که یکی در مرکز شهرستان و دیگری در گود چوخه معروف روستای «رهورد» برگزار شد.

رقابت چوخه کاران در مسابقات کشوری

روز گذشته همزمان با سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص)، چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشوری کشتی با چوخه به میزبانی قوچان در ورزشگاه آزادی این شهر برگزار شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان به خراسان گفت: در این رقابت ها 99 کشتی گیر از 22 استان کشورمان شرکت کردند که البته خراسان رضوی و خراسان شمالی هرکدام با 2 تیم و دیگر استان ها با یک تیم در رقابت ها حضور یافتند.«محمدی» خاطرنشان کرد: مسابقات در دو نوبت صبح و بعدازظهر با حضور مسئولان ومیهمانان استانی و کشوری در 5 وزن 65، 72، 80، 90 و بعلاوه 90 کیلوگرم برگزار شد . انبوه تماشاگران نیز استقبال خوبی از رقابت ها به عمل آوردند.

نبرد 122 چوخه کار در «رهورد»

در رقابت کشتی چوخه جام شهید «بابا محمد رستمی» هم که یک روز قبل از آن (جمعه) برگزار شد، 122 چوخه کار در گود چوخه روستای رهورد پنجه در پنجه یکدیگر آویختند. به گزارش خبرنگار ما بیش از 20هزار علاقه مند چوخه از این مسابقات دیدن کردند و چوخه کاران با اجرای مجموعه ای از فنون زیبای این رشته، شور و حالی ویژه به مسابقات بخشیدند.

گفت وگو با مسئولان

فرماندار قوچان در حاشیه این مسابقات ضمن تجلیل از مردم میهمان نواز و با سخاوت این روستا به خراسان گفت: همان گونه که همواره مسائل فرهنگی و هنری شهرستان و برنامه های آن را با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای قابل توجه مدنظر داشته ایم، کشتی با اصالت «چوخه» نیز باید بیش از پیش مورد توجه باشد و کشتی گیران مستعد این خطه مورد حمایت و تشویق مسئولان ذی ربط قرار گیرند. دکتر «قامتی» افزود: حضور «سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و معاون رئیس جمهور در بازی نهایی این مسابقات و همچنین حضور برخی مسئولان استانی موجب تشویق و انگیزه هرچه بیشتر کشتی گیران شد. حضور چنین میهمانانی می تواند زمینه شناخت بهتر از جایگاه شهرستان و استعدادهای ورزشی و فرهنگی را فراهم کند و باید بتوانیم از حمایت ها و مساعدت های لازم برخوردار شویم. نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس نیز، موقعیت مناسب ارتباطی، مرزی و مناطق نمونه و جذاب گردشگری قوچان همچون دره شمخال را مایه مباهات این شهرستان دانست.«هادی شوشتری» سپس به ظرفیت های خوب ورزشی شهرستان نیز اشاره کرد. وی برگزاری این مسابقات و همچنین اولین دوره از مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور را در ورزشگاه آزادی قوچان به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) ، به فال نیک گرفت و افزود: این امر بیانگر توجه خاص مسئولان کشور به این رشته ورزشی است.در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: کشتی باچوخه یکی از میراث های کهن این منطقه است. «حسین زارع صفت» افزود: کشتی چوخه به عنوان یک ورزش سنتی و اصیل در حوزه میراث فرهنگی نیز حائز اهمیت است و باید به آن توجه بیشتری شود.

کمبود امکانات

رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان هم، به مشکل نبود امکانات لازم و برخی کمبودها همچون سرویس بهداشتی، آبخوری و ... با توجه به حضور خانواده ها و جمعیت چندین هزار نفری تماشاگر در گود رهورد اشاره کرد. «محمدی» با اشاره به کلنگ زنی گودکشتی چوخه روستای مزرج قوچان در 12هکتار زمین اهدایی با همت شهرداری و شورای اسلامی قوچان افزود: ساخت این گود که بزرگ ترین گود کشتی در شرق کشورمان خواهد بود، می تواند تا حدود زیادی این کمبودها را برطرف کند.

چند حاشیه

مشکل ضعف در بخش داوری همچنان در این مسابقات مشهود بود و باید کمیته داوران از آموزش های علمی و به روز بیشتری بهره مند شود. یکی از پژوهشگران و اهالی روستای رهورد به خراسان گفت: باید از روحیه گذشت و میهمان نوازی مردم این روستا گفت که هر سال بی دریغ پذیرای جمعیت تماشاگر هستند و با این که توقف و ورود خودروها، به اراضی زیرکشت و کشاورزی مردم آسیب هایی وارد می کند، اما آنها این کشتی را دوست دارند. «احمد فیضی» افزود: اگر قرار است گود دیگری به صورت ملی در شهرستان ساخته شود، نباید از گود «رهورد» غافل شد و نسبت به کمبودهای آن بی توجه بود.

نتایج مسابقات و معرفی برترین ها

مسابقات در 4 وزن انجام شد و نفرات اول تا سوم هر وزن هدایا و جوایز نقدی و غیرنقدی خود را از دست مسئولان و هواداران در مراسم پایانی دریافت کردند.

به گزارش خراسان در پایان این نتایج به دست آمد:

انفرادی وزن 70 کیلوگرم : 1 – علی شاهوردیان (از تیم کانیار قوچان) 2 – یاسر خداکانلو (اسفراین) 3 – ابراهیم ولیان (تیم ثامن الحجج (ع))

80 کیلوگرم: 1 – الیاس اکبری (تیم ثامن الحجج (ع)) 2 – حامد میرزا پور (مرزبانی ناجا)3 – رضا قره خانی (کلات)

90کیلوگرم: 1 – مجتبی زمانی (کانیار قوچان) 2 – محمد تیموری (تیم ثامن الحجج(ع)) 3 – محسن قربانی (نمایندگی بیمه آسیای روستای زیرک)

بعلاوه 90کیلوگرم: 1 – کامران رستمی (تیم ثامن الحجج (ع) )2 – حسن ثانی 3 – جعفر پهلوان (تیپ 277 قوچان)

نتایج تیمی: 1 – تیم ثامن الحجج (ع) 2 – کانیار قوچان 3 – نمایندگی بیمه آسیا (زیرک)

مسئولان جدول: رمضانعلی نیکدل ، اسماعیل بیگلری- ابراهیم صدری و علی باتقوا

۹۴/۰۲/۲۷
حسین جاهدناوخ