روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی:
زنگ خطر برای کشتی چوخه استان به صدا درآمد
خراسان رضوی - مورخ دوشنبه 1394/02/28 شماره انتشار 18973 
نویسنده: بهروز
عکس : باقر اوحدی
خوش باطن: «روزنامه خراسان» در توجه به ورزش های بومی و روستایی بی همتاست

«با قهرمانی تیم «استان مرکزی» در رقابت های اخیر کشتی چوخه کشوری در قوچان، زنگ خطر برای کشتی چوخه خراسان رضوی به صدا درآمد؛ از آنجا که اخیراً کشتی چوخه زیر مجموعه هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان تعریف شده است، باید برای تعالی این رشته بیش از پیش بکوشیم.» رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان روز گذشته در نشست خبری این هیئت در پاسخ به سوال «خراسان» مبنی بر این که برای ایجاد تحول لازم در این رشته چه اقداماتی را مدنظر قرار داده اید، گفت: اخیراً حکم «قربانعلی قائمی» که اصالتاً خراسانی است، به عنوان رئیس انجمن کشتی چوخه کشور صادر شد که ما نیز در استان «مهدی شوشتری» را به عنوان رئیس انجمن کشتی چوخه استان معرفی کردیم و کمیته های زیرمجموعه این هیئت نیز به زودی فعال می شوند.

اولین لیگ کشوری چوخه برگزار می شود

«محمدرضا خوش باطن» در ادامه گفت: بنا به اعلام انجمن کشتی با چوخه کشور، برای اولین بار پس از ماه رمضان نخستین لیگ کشوری کشتی چوخه برگزار می شود، ضمن آن که برای فعال تر شدن این رشته، مسابقات انتخابی استانی هم جمعه آینده (اول خرداد) با حضور قهرمانان استانی و همت یک خیر در «شهرستان تایباد» برگزار می شود. وی با اعلام گزارش فشرده ای از فعالیت های ۷ ماهه این هیئت، گفت: ۲۴۰۰ دهیار استان در اولین گام با کمک استانداری رابط ورزش روستایی شدند و در ادامه مسابقات بازی های بومی و محلی در ۴ منطقه استان برای اولین بار برگزار شد. «خوش باطن» برگزاری دوره های داوری و مربیگری و تشکیل شورای راهبردی ورزش روستا با حضور متولیان خدمات اجتماعی مختلف در روستاها را از جمله فعالیت های اخیر در استان برشمرد.

عملکرد قابل ستایش روزنامه «خراسان»

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان در بخشی از این نشست به عملکرد قابل ستایش و ویژه صفحه ورزشی روزنامه خراسان رضوی در بخش استانی، در انعکاس فعالیت های ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی اشاره کرد و گفت: سال قبل بود که رهبر معظم انقلاب خواستار توجه بیشتر به ورزش های بومی و محلی و ورزش های روستایی شدند که به دنبال این پیام، تشکیلات مرتبط در ورزش آموزش و پرورش، دانشگاه ها، ادارات و حتی نیروهای مسلح هم شکل گرفت و در میان تمام رسانه ها صفحه ورزش روزنامه خراسان رضوی با انعکاس اخبار و جشنواره های ورزش بومی و محلی و روستایی از بین تمام رسانه ها متمایز بود که اینجا باید تأکید کنم در این زمینه «روزنامه خراسان» الگوی بسیار خوبی برای همه رسانه ها بود که باید از تمام زحمتکشان این عرصه تشکر کنم. وی گفت: البته این حرف به معنای نادیده گرفتن مطالب دیگر رسانه ها نیست اما نمی توانیم تلاش وجهد ویژه روزنامه خراسان را در این زمینه قابل تمجید ندانیم.

شناسایی ۲۰۰ بازی بومی و محلی

«خوش باطن» در ادامه گفت: تاکنون ۲۰۰ بازی بومی و محلی در خراسان رضوی شناسایی شده است که به زودی مسابقات برخی از معروف ترین آنها در مناطق ۱۲ گانه شهر مشهد و سپس مرحله نهایی آن با حضور بیش از هزار ورزشکار در سطح استان در دهه کرامت برگزار می شود.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان سپس افزود: بودجه چندانی نداریم اما با کمک خیران و استانداری و سایر دستگاه های خدمات رسان به روستاها سعی می کنیم فعالیت ها را گسترش دهیم، هر چند اعتراف می کنم به دلیل تنگناهای مالی توان استعدادیابی را نداریم.

وی با اعلام این که آمار دقیقی از ورزشکاران بومی و محلی نداریم، گفت: به استناد فعالیت های نوروز امسال، ۵۶ ورزشکار در قالب جشنواره ورزش های روستایی مسابقاتی برگزار کردند که در مجموع حدود یکصد هزار تماشاگر در نقاط مختلف استان داشت.

شهرستان های فعال

وی در ادامه شهرستان های تربت حیدریه و جام، نیشابور، قوچان، گناباد، فریمان و مشهد را برترین شهرستان های استان در بازی های بومی و محلی معرفی کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش دهیاران فعالیت های خوبی انجام شده است و نگاه وزارت ورزش و جوانان هم به ۵۰ رشته زیرمجموعه این هیئت بسیار مساعد است. «خوش باطن» افزود: در این زمینه ورزشکار یا دهیاری که در مسابقات شرکت می کند حتماً باید ساکن منطقه باشد و اگر این طور نبود و ثابت شد، با وی برخورد می شود.

۷۰هیئت در بخش ها

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان سپس گفت: برای نخستین بار هیئت ورزش بخش ها را تشکیل دادیم و اکنون در حدود ۷۰ «بخش» استان، هیئت و متولی ورزش روستایی وجود دارد. وی گفت: برای ارتقای سطح فنی این رشته در دوره آموزشی میزبان ۱۸۰ نفر از فعالان بازی های بومی و محلی بودیم که حدود ۱۲۰ نفر از آنان معلمان ورزش دارای مدارک کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی بودند.

در حاشیه

*حضور مدیران سابق و کنونی روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان که اتفاقاً نام هر دو «محمدرضا» است، (محمدرضا خوش باطن مدیر سابق و محمدرضا سعیدی مدیر کنونی) باعث شد تا اغلب خبرنگاران در ابتدای سخنان خود فرا رسیدن «روز روابط عمومی» را به هر دو تبریک بگویند...

*رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی استان در توصیف بودجه کنونی و گذشته این هیئت گفت: ضرب المثل این که کسی که پایش به لب دریا می رسد، دریا خشک می شود، حکایت ماست و برخلاف این که در گذشته این هیئت بودجه های خوبی داشت، امروز با حداقل بودجه در استان ها به کار خود ادامه می دهد.

*«خوش باطن» در بخشی از جلسه، درباره این که فدراسیون کشتی و فدراسیون ورزش های روستایی و بومی و محلی در موضوع کشتی های بومی مثل کشتی با چوخه هم نظر نیستند، گفت: حضور معاون وزیر و مسئولان وزارت در مسابقات کشتی چوخه استانی نشان از رسمیت داشتن تشکیلات کشتی چوخه زیر پرچم هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی است...

۹۴/۰۲/۲۸
حسین جاهدناوخ