روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
12 سال استقامت و مذاکره به جمع بندی رسید
خراسان - مورخ چهارشنبه 1394/04/24 شماره انتشار 19020

ادیب- پس از 12 سال که غرب اصرار داشت ایران حتی حق داشتن یک سانتریفیوژ را ندارد، روز گذشته بالاخره گفت وگوهای 6 قدرت بزرگ با ایران با پذیرفتن حق غنی سازی ولغو یکجای تحریم ها و به رسمیت شناخته شدن حق تحقیق و توسعه به پایان رسید. پایانی که البته همه معتقدند آغاز راه خواهد بود و همه بر دشوار بودن اجرای آن در عمل تأکید دارند؛ روحانی آن را یک آزمون می داند، اوباما که نگرانی از احتمال رد شدن این متن در کنگره دیروز در چهره و صدا و جملاتش هویدا بود از چالش احتمالی اش با سناتورها گفت، کری اجرای توافق را اندازه رسیدن به آن، دشوار توصیف کرد و ظریف تأکید کرد باید ساختن توافق را آغاز کنیم.

طولانی‌ترین مذاکرات قرن دیروز در حالی پایان یافت که دیپلمات های هر 6 کشور تا ساعات صبح سه شنبه به مذاکره پرداختند. حتی هنگامی که زمزمه های نشست مطبوعاتی و اعلام توافق داغ تر شد، فابیوس هتل را ترک کرد و خبرنگاران گمان کردند که مذاکرات شکست خورده، اما با این جمله او که گفت: «می روم بخوابم» یقین کردند که توافقی در کار خواهد بود.

بیش از 700 خبرنگار بین المللی و عکاس گفت وگوهای 18 روزه وین را پوشش دادند که در نوع خود بی نظیر بود. صبح دیروز بود که به این خبرنگاران اعلام شد بلافاصله با اتوبوس به محل دفتر سازمان ملل در وین بروند تا باور کنند بعد از روزهای متمادی بالاخره به خانه برمی گردند. اعلام خبر جمع بندی موفقیت آمیز مذاکرات وین موجب شد همه دنیا زبان به تحسین دیپلماسی بگشایند و البته از قدرت و قوت ایران سخن بگویند، از جمله یک نویسنده مشهور عرب امروز در شبکه های اجتماعی نوشت؛ ایران انفجار اتمى اش رابا موفقیت انجام داد بدون آنکه بمبى بسازد! 18 روز کار شبانه روزی تیم هسته ای کشورمان در پی بیش از 20 ماه مذاکره حساس و فشرده و 12 سال ایستادگی مردم ایران، روز گذشته بالاخره نتیجه داد و پس از دیدارهای مکرر دیپلماتیک بین وزرای خارجه 6 کشور نشست هماهنگی و نهایی ظریف با همتایانش در 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و در نهایت بیانیه مشترک و واحد جمع بندی مذاکرات توسط ظریف و موگرینی قرائت شد.

این بیانیه 23 تیر را یک روز تاریخی و توافق اعلام شده را یک تصمیم تاریخ ساز خوانده و آمده است: «امروز متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مولفه های اساسی که در تاریخ 13 فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کرده و متن نهایی را مورد توافق قرار دادیم.» این بیانیه در خصوص تحریم ها نیز گفته است: «همه تحریم های شورای امنیت و نیز تحریم های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران» لغو خواهد شد.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که «متن کامل و پیوست های برجام همین امروز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چند روز آینده توسط گروه 1+5 برای تایید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.» در این بیانیه که متن انگلیسی آن توسط موگرینی و متن فارسی آن توسط ظریف قرائت شد از توافق دیروز به عنوان یک توافق خوب یاد شده و آمده است: «این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین‌المللی می خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.» آن چه دیروز در وین به جمع بندی رسید نتایج مذاکرات بود که حالا باید در حوزه قانون گذاری مورد بررسی قرار بگیرد. متنی که البته ظریف هم دیروز گفت که ایده آل نیست. این متن البته ممکن است دارای اشکالاتی باشد که باید بررسی شود. با این حال مسیر این متن در کنگره آمریکا سخت و پیچیده است. به خصوص این که سناتورهای ارشد کنگره از پیش تاکید کرده اند که به راحتی به آن رای نخواهند داد و دیروز نتانیاهو هم صریحا گفت: از تمام نفوذ و امکاناتم برای باطل کردن این توافق استفاده خواهم کرد. برجامی که دیروز به جمع بندی رسید همان طور که رئیس جمهور و ظریف نیز تاکید کردند یک آغاز راه است.

۹۴/۰۴/۲۴
حسین جاهدناوخ