روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
یک ماه از سررسید وعده وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی آزادراه گذشت
نویسنده : سمیه صادقی s_sadeghi@khorasannews.com
عکس:میثم دهقانی
 اقتصاد - گزارش خبری - یک ماه از سررسید وعده وزیر راه گذشت؛ اما عملیات اجرایی آزادراه مشهد- قوچان هنوز در مرحله انتخاب سرمایه گذار است.به گزارش خراسان، 27 شهریورماه امسال آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مسیر و تونل های قطعه دوم جاده درگز - دوغایی واقع در شمال خراسان رضوی وعده داد که تا دوماه آینده یعنی اواخر آبان ماه امسال، عملیات اجرایی آزادراه  مشهد-قوچان  آغاز می شود.وی با بیان این که احداث این آزادراه به تصویب هیئت وزیران رسیده، افزود: با توافق سرمایه گذار،  احداث آزادراه به سرعت اجرایی خواهد شد.اکنون یک ماه از سررسید وعده وزیر گذشته است و خبری از آغاز عملیات اجرایی این آزادراه نیست.مدیر ساخت و توسعه راه های استان روز گذشته در گفت و گو با خراسان درباره سر رسید وعده وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مصوبه هیئت دولت دریافت شده است و اکنون منتظر نهایی شدن سرمایه گذار برای ساخت این آزادراه هستیم.محمد پارسا افزود: طبق قانون، دولت در پروژه ساخت آزادراه ها حداکثر تا 49.5 درصد می تواند مشارکت کند و سرمایه گذار باید بیش از 50 درصد هزینه ساخت را متقبل شود.وی ادامه داد: اتحادیه شرکت راه و شهرسازی و یکی از شرکت های زیرمجموعه آستان قدس رضوی برای مشارکت اعلام آمادگی و برای مدت زمان بازگشت رقم سرمایه گذاری شرایطی را اعلام کرده اند که درباره آن هنوز به توافق نرسیده ایم.مدیر ساخت و توسعه راه های استان در پاسخ به این سوال که چه زمانی تکلیف سرمایه گذار بخش خصوصی مشخص و عملیات اجرایی آغاز می شود؟ اظهار کرد: وعده دقیقی از من نخواهید؛ زیرا برای ساخت این آزادراه از قطعه قوچان تا چناران که بار ترافیک کم است، سرمایه گذار چندان تمایلی برای اجرا ندارد؛ اما از قطعه چناران تا مشهد که بار ترافیک خودرویی مناسب است، سرمایه گذار به راحتی بازگشت سرمایه دارد، اما به محض وارد شدن سرمایه گذار، برای سال اول اجرای یک قطعه از قوچان و یک قطعه از مشهد آغاز می شود.وی در پاسخ به این سوال که ساخت این آزادراه به چه میزان اعتبار نیازمند است؟ گفت: طول این آزادراه 124 کیلومتر است و به طور متوسط برای ساخت هر کیلومتر آزادراه به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این هزینه به غیر از اعتبار مخصوص به تحصیل حریم است که آن هزینه ویژه ای می طلبد.پارسا در پاسخ به این سوال که در این مدت دو ماه چه کار عمده ای انجام شده است؟ گفت: مهم ترین کار، دریافت مصوبه برای اجرای این آزادراه بوده که انجام شده است.
ابلاغ مصوبه دولت به وزارت راه در مردادماه
مدیر ساخت و توسعه راه های استان در حالی دریافت مصوبه هیئت دولت برای ساخت آزادراه مشهد – قوچان را به عنوان مهم ترین اقدام در طول دو سه ماه اخیر ذکر می کند که بر اساس اعلام سایت اطلاع رسانی دولت، معاون اول رئیس جمهور 22 مرداد ماه امسال مصوبه دولت برای ساخت آزادراه مشهد - چناران – قوچان را ابلاغ کرده است.بر اساس این گزارش، با تصمیم هیئت وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجاز شد برای اجرای آزادراه مشهد - چناران – قوچان به طول تقریبی 120 کیلومتر شامل طراحی، مطالعات، آزادسازی مسیر، احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص، نگهداری و بهره برداری از آن برای انعقاد قرارداد مشارکت اقدام کند.
در بندهایی از این مصوبه آمده است:
1- طرف مشارکت موظف است برای تأمین 70درصد منابع مالی مورد نیاز به منظور احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص اقدام و متناسب با پیشرفت کار به حساب مشترک طرح واریز کند. وزارت راه و شهرسازی نیز 30درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه، تأسیسات جانبی خاص آن به علاوه هزینه استملاک اراضی را از محل ردیف اعتباری مندرج در قانون بودجه سنواتی و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و در مدت اجرا با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد به حساب مشترک واریز کند.2- انجام امور مطالعات، طراحی و پیمانکاری اجرای آزادراه، تأسیسات جانبی خاص آن در صورت احراز صلاحیت های مربوط پس از طی مراحل قانونی و با رعایت مفاد مواد (27) و (28) قانون برگزاری مناقصات (مصوب 1383) به شرکت های واجد شرایط واگذار می گردد، مشروط به آن که در هر مورد قبل از واگذاری، گواهی صلاحیت مشاوره و پیمانکاری از مراجع مربوط دریافت و به تأیید وزارت رسانده شود.3- پیش بینی اولیه دوران مشارکت برای احداث قطعه اول (مسیر مشهد- چناران) معادل 23 سال مشتمل بر سه سال شمسی دوره مطالعات، طراحی و ساخت و 20 سال شمسی دوره بهره برداری خواهد بود. در هر حال دوران مشارکت واقعی منوط و محدود به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) می باشد.4- نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهره‌برداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلندمدت پنج ساله نزد سیستم بانکی دولتی در هر سال به علاوه دو درصد تعیین می‌شود.5- مسئولیت نگهداری، به سازی و مدیریت بهره‌برداری از آزادراه در طول دوران مشارکت و بهره‌برداری به نحوی که سطح سرویس مطلوب برابر دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی همواره ارائه شود، برعهده طرف مشارکت است. مکانیزم تعیین هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه وفق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت صورت خواهد پذیرفت و از محل درآمدهای حاصل از عوارض و سایر درآمدهای حاشیه آزادراه تأمین خواهد شد. طرف مشارکت متعهد است تا پس از بازگشت کامل اصل و سود سرمایه گذاری، آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را به وزارت منتقل کند.

۹۴/۰۹/۲۹
حسین جاهدناوخ