روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

روستای ناوخ شهرستان قوچان

به وبلاگ روستای ناوخ شهرستان قوچان خوش آمدید

نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

گود کشتی باچوخه زینل خان هم چون سال های گذشته بر فراز ورزش ایران درخشید
خراسان شمالی - مورخ شنبه 1392/01/17 شماره انتشار 18371
نویسنده: آگاهی
عکس:حمید رضا جمشیدی

گود کشتی باچوخه زینل خان اسفراین 14 فروردین امسال هم چون سال های گذشته مملو از ده ها هزار نفر مردم علاقه مند و عاشق به ورزش های پهلوانی و حماسی بود.

حتی جای سوزن انداختن هم نبود. همان اول صبح تمام ظرفیت گود تکمیل شد و مأموران نیروی انتظامی درهای گود را بستند. آنانی که دوست نداشتند از دیدن حرکات زیبای چوخه محروم شوند خود را به بالای گود می رساندند تا شاید از آن بالا بتوانند به تماشای این کشتی بنشینند اما با حضور این همه علاقه مند، دیگر از بالای گود هم کسی قادر به دیدن این مسابقات نبود.

عاشقان چوخه در اسفراین سرگردان اطراف گود می چرخیدند تا بلکه فرجی حاصل شود و عده ای خسته شوند و جای خود را به دیگران بدهند. از درهای ورودی به شدت محافظت می شد و حتی به ما که خبرنگار بودیم و کارت همراه داشتیم اجازه ورود نمی دادند اما در نهایت به سختی و با پرش از روی داربست ها وارد گود شدیم.

سیل مشتاقان چوخه از دور و نزدیک

در میدان گود شور و هیجانی برپا بود. با اجرای هر حرکت زیبا توسط یک چوخه کار، گود زینل خان چون بمب منفجر می شد.عکاسان زیادی از راه های دور و نزدیک برای ثبت حرکات چوخه کاران و البته سیل مشتاقان این ورزش دیرینه خطه خراسان شمالی آمده بودند. در میان تماشاگران نیز عده ای بودند که از تهران و دیگر استان ها به عشق چوخه به اسفراین آمده بودند. با نزدیک شدن به ظهر هوا گرم تر و آفتاب سوزان تر می شد اما گرمای مسابقات و شور و هیجان آن بر گرمای آفتاب غلبه کرده بود.

افزایش چوخه کاران و برتری سطح کیفی مسابقات

تعداد چوخه کاران، امسال نسبت به سال گذشته 35 نفر افزایش یافته بود علاوه بر آن با حضور جودوکاران برتر کشور سطح کیفی مسابقات بالاتر از سال گذشته به نظر می رسید و چوخه کاران نیز به این مسئله اذعان داشتند. حضور مسئولان مختلف شهرستانی و استانی و کشوری نیز امسال پر رنگ تر از سال های گذشته بود. کشتی گیران سنتی و بومی دیگر استان ها نیز برای معرفی کشتی خود به ده ها هزار تماشاگر این مسابقات به گود زینل خان آمده بودند. سیستان و بلوچستانی ها از جمله این افراد بودند و کشتی گیران بلوچستانی در کنار چوخه کاران حرکات کشتی خود را همراه با ساز و دهل بومی خود به نمایش گذاشتند.

خداحافظی «حسین اکبری»

طبق روال هر ساله، مراسم خداحافظی برای یک پهلوان قدیمی گود کشتی باچوخه زینل خان برگزار می شود و امسال «حسین اکبری» پس از 20 سال کشتی گرفتن برای آخرین بار پا به میدان زینل خان گذاشت. تاکنون چنین مراسم باشکوهی برای خداحافظی یک ورزشکار ندیده بودم. جمعیت حدود 70 هزار نفری یک صدا «حسین اکبری» را تشویق می کردند و آنانی که وارد گود شده بودند نسبت به او ادای احترام می کردند.

در این میان عکاسان نیز در پی ثبت آخرین لحظات حضور وی در گود زینل خان بودند اما متأسفانه مجری برگزاری مراسم با رفتاری نامناسب عکاسان را از مقابل «اکبری» دور کرد تا به گفته خودش مردم بتوانند این صحنه را ببینند. در حالی که عکاسان سعی داشتند تمام مردم ایران بتوانند این لحظه را تماشا کنند.

حضور «آرش میراسماعیلی» قهرمان جودوی کشور

در این هنگام «آرش میراسماعیلی» قهرمان جودوی کشور و نایب رئیس فدراسیون جودو به همراه رئیس فدراسیون جودو و دیگر مدیران این فدراسیون وارد گود شدند. «آرش میراسماعیلی» بازوبند پهلوانی را روی بازوی «حسین اکبری» بست و پس از آن جمعیت حاضر با بر دوش گذاشتن «اکبری» در گود زینل خان دور افتخار زدند.

«اکبری» که از 13 سالگی پا به میدان کشتی باچوخه نهاده و در سن 16 سالگی نخستین قهرمانی اش در این مسابقات را به دست آورده بود و در کنار قهرمانی های بسیار در این گود در میادین جودو و کوراش بین المللی نیز خوش درخشیده بود، توقع این همه احترام و توجه را نداشت و اشک شوق از چشمانش جاری شد.

سیل هدایای مختلف و میلیونی نیز پس از پایان مراسم به سوی او گسیل شد و نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی یک دستگاه خودروی پراید به او هدیه کرد. مسئولان فدراسیون جودو به جایگاه ویژه رفتند تا به تماشای پهلوانی های چوخه کاران بنشینند و برگزاری مسابقات هم چنان ادامه داشت. در ادامه رقابت ها کشتی گیران ضعیف از گردونه مسابقات حذف شده بودند و کشتی ها جذاب تر می شد.

خستگی ناپذیری تماشاگران

ساعت 14 با وجود گذشت 6 ساعت از آغاز مسابقات هنوز انبوه جمعیت در گود هیچ تغییری نکرده بود و گویا این جماعت احساس تشنگی و گرسنگی نمی کردند که تا این ساعت در جای خود میخکوب شده بودند.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) و نمایندگان مجلس دیگر میهمانانی بودند که برای دیدن این رویداد بزرگ ورزشی استان وارد گود شدند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، دیگر میهمان ویژه ای بود که برای سخنرانی وارد این گود شد.

«ابوترابی فرد» حضور پر شور مردم استان و به خصوص مردم خوب اسفراین در این مسابقات را نشانه قدردانی آنان از قهرمانی ها و جوانمردی های دلاورمردان ایران اسلامی دانست و گفت: اسفراین سرزمین دلاورمردان و جان باختگان ولایت علی(ع) است و ایران اسلامی به همت این دلاورمردی ها امروز در دنیا می درخشد و با وجود این پهلوانان استکبار به ویژه آمریکا هرگز نخواهد توانست بر کشورمان غلبه کند.

ساعت 16 میهمان ویژه این مراسم دکتر «عباسی» وزیر ورزش و جوانان نیز وارد گود زینل خان شد تا این رویداد بزرگ ورزشی را ارج نهد.

وی که یا علی گویان پا در این گود گذاشت این رویداد را افتخاری بزرگ برای ورزش کشور دانست.

وی وعده راه اندازی هر چه سریع تر گود کشتی باچوخه در جوار گود زینل خان را نیز داد.

به گزارش خبرنگار ما، در پایان این مسابقات «هادی میرزاپور» از تیم ثامن الحجج(ع) سبزوار با قهرمانی در وزن مثبت 90 کیلو توانست یک نفر شتر این مسابقات را تصاحب کند.

«حسین قمی» از تیم فولاد اسفراین و «قاسم احدی» از تهران نفرات بعدی شرکت کننده در این وزن بودند. در وزن 90 کیلو نیز «علی محمدنیا» از ثامن الحجج(ع) سبزوار، «مجتبی کلانتری» از لوله گستر اسفراین و «مصطفی نیم روزی» نیز از ثامن الحجج(ع) به ترتیب اول تا سوم شدند.

در وزن 80 کیلو نیز «الیاس علی اکبری» و «هادی قدیمی» از اسفراین اول و دوم و «مرتضی احدی» از تهران سوم شدند. در وزن 70 کیلو نیز «ابراهیم ولیان» از اسفراین، «قنبر قنبری» از درگز و «یاسر خداکانلو» از اسفراین به ترتیب مقام های برتر را به دست آوردند.

۹۲/۰۱/۱۵
حسین جاهدناوخ